Verschil wonddehiscentie, evisceratie, eventratie, hernia

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 216

Verschil wonddehiscentie, evisceratie, eventratie, hernia

Ik zit een beetje in de knoop met het volgende. Wanneer spreken we nu eigenlijk van bovenstaande begrippen?

Wonddehiscentie: Algemene term voor het uit elkaar wijken van de fascia en andere lagen, enkel de huid is nog intact (of hoeft deze niet intact te zijn)?

Evisceratie: Vorm van een wonddehiscentie waarbij alle lagen doorbroken zijn en de organen naar buiten puilen?

Eventratie: Idem littekenbreuk? Is hernia (abdominalis) hier ook zijn plaats? Alle lagen zijn hier doorbroken behalve de huid of is de fascia hier ook nog intact?

Hernia is enkel een synoniem voor eventratie of is het verschil hier dat de fascia doorbroken is maar de huid intact. Bij een eventratie is de fascia nog intact + de huid.

Zou iemand hier misschien even willen corrigeren en/of aanvullen waar nodig.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil wonddehiscentie, evisceratie, eventratie, hernia

Wonddehiscentie betekent in bredere zin het splijten van een wond, maar wordt vaak gebruikt als de huid nog intact is (als de huid ook gespleten is, is er een wonddisruptie).

Evisceratie is het naar buiten komen van ingewanden.

Eventratie is het specifiek uit de buikholte treden van organen. Dat kan dus het naar buiten treden zijn zoals

evisceratie, maar ook naar de borstholte. Elke evisceratie is dus een eventratie, maar niet elke eventratie is een evisceratie.

Een hernia is de uitpuiling van orgaan/weefsel uit de desbetreffende holte (van Wiki geplukt). Denk dat het wel goed de lading dekt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: Verschil wonddehiscentie, evisceratie, eventratie, hernia

anusthesist schreef: vr 28 dec 2012, 11:46
Wonddehiscentie betekent in bredere zin het splijten van een wond, maar wordt vaak gebruikt als de huid nog intact is (als de huid ook gespleten is, is er een wonddisruptie).

Evisceratie is het naar buiten komen van ingewanden.

Eventratie is het specifiek uit de buikholte treden van organen. Dat kan dus het naar buiten treden zijn zoals

evisceratie, maar ook naar de borstholte. Elke evisceratie is dus een eventratie, maar niet elke eventratie is een evisceratie.

Een hernia is de uitpuiling van orgaan/weefsel uit de desbetreffende holte (van Wiki geplukt). Denk dat het wel goed de lading dekt.
Het doet er eigenlijk niet echt toe hoor, het is maar om verwarring te vermijden bij de vraagstelling(en). Maar ik vind het vreemd dat men bij een eventratie telkens weer refereert naar een littekenbreuk en zegt dat een hernia hierop een gevolg kan zijn. Verder lichten ze het niet echt toe. (Beetje van uitgaande dat we het wel zullen vinden). En Wiki: gevaarlijk hehe.

"Een hernia is de uitpuiling van orgaan/weefsel uit desbetreffende holte"

Klinkt geloofwaardig. Maar tot welke laag beperkt dit zich?

=> Spierwand is doorbroken, viscera met fascia (a) en peritoneum puilt uit, huid blijft intact. Klinkt dit een beetje aannemelijk?

"Eventratie is het specifiek uit de buikholte treden van organen. Dat kan dus het naar buiten treden zijn zoals

evisceratie, maar ook naar de borstholte."

Betreft dat gericht zijn naar de borstholte, bedoel je dan louter de breuk die zich onder de huid manifesteert of iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil wonddehiscentie, evisceratie, eventratie, hernia

The artist schreef: za 29 dec 2012, 02:22
En Wiki: gevaarlijk hehe.

"Een hernia is de uitpuiling van orgaan/weefsel uit desbetreffende holte"

Klinkt geloofwaardig. Maar tot welke laag beperkt dit zich?
Alleen gevaarlijk als je zelf stopt met nadenken, maar dat raad ik niemand aan.

Je moet niet denken in lagen maar in bepaalde voorwaarden. Een hernia nuclei pulposi heeft niets met fascie e.d. te maken.

Met betrekking tot de eventratie was ik volgens mij helder: elke naar buiten treding van een buikorgaan in of de borstholte of buiten het lichaam.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: Verschil wonddehiscentie, evisceratie, eventratie, hernia

anusthesist schreef: za 29 dec 2012, 03:20
Je moet niet denken in lagen maar in bepaalde voorwaarden. Een hernia nuclei pulposi heeft niets met fascie e.d. te maken.

Met betrekking tot de eventratie was ik volgens mij helder: elke naar buiten treding van een buikorgaan in of de borstholte of buiten het lichaam.
In functie van het cursusgedeelte (abdominale heelkunde) heeft dit wel een zekere relevantie, vandaar.

In elk geval, problem solved. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: Verschil wonddehiscentie, evisceratie, eventratie, hernia

Hm, geen idee hoe ik hier terecht kwam, maar ik wil toch eventjes reageren :-).

Eventratie wil zeggen dat organen te zien zijn buiten het lichaam bij klinisch onderzoek (door bv. trauma)

Hernia wil zeggen dat organen voorkomen op een abnormale locatie (door bv. liesbreuk: organen in scrotum maar nog steeds ín lichaam).
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil wonddehiscentie, evisceratie, eventratie, hernia

Buffalo schreef: za 02 mar 2013, 12:52
Eventratie wil zeggen dat organen te zien zijn buiten het lichaam bij klinisch onderzoek (door bv. trauma)


Dit lijkt mij nochtans onjuist. Zie bijvoorbeeld hier waar ze het over een eventratie van het diafragma hebben.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer