Design of Experiments (laagdikte van coating)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Design of Experiments (laagdikte van coating)

Situatie:

Er zijn 2 factoren (concentratie en aanbrengsnelheid) die de laagdikte van een coating bepalen.

Voor elk van deze factoren zijn er 3 levels (laag, midden, hoog).

Ik wil een experiment opzetten, waarbij ik kan ontdekken in welke mate deze twee factoren effect hebben op de laagdikte. Dus..Design of Experiments met (3^2=)9 combinaties.

Probleem:

Ik wil een verschil in laagdikte van minimaal 30 kunnen onderscheiden.

Mijn probleem ligt in het feit dat het basismateriaal al een variatie in dikte heeft met StDev van 12.

Vraag 1:

Hoe bepaal ik hoeveel herhalingen van dezelfde combinatie ik nodig heb. De experimenten zijn erg tijdrovend en duur, dus ik wil het beperken tot dat wat nog zinnig is.

Vraag 2:

Als ik per test meerdere teststrips voorzie van een coating (10 tegelijkertijd), en de gemiddelde dikte van deze tien samples bepaal, dan verlaag ik (volgens mij) het effect van begin-variatie (m.a.w. StDev van 12 wordt bijv. 6). Kan ik dan met minder herhalingen per combinatie hetzelfde resultaat bereiken?

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties :D

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Design of Experiments (laagdikte van coating)

Voor een powerberekening zul je de SD van de laagdikte van die coating moeten hebben, niet die van het basismateriaal. Of is laagdikte alleen te meten als het geheel van basismateriaal+coating?

Berichten: 4

Re: Design of Experiments (laagdikte van coating)

De laagdikte is alleen te meten als geheel, dus inclusief het basismateriaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Design of Experiments (laagdikte van coating)

Hm, dat is onhandig. In dat geval zal je voor de power berekening dan uit moeten gaan van de SD van de meting basismateriaal + coating. Het internet staat vol met calculators voor power berekeningen, dus hoeveel metingen je nodig zou hebben, kan je daarmee bekijken.

Wat betreft vraag 2. In feite krijg je dan geneste waarnemingen: test-strips binnen experimenten. Ik zou dan niet met gemiddelden gaan goochelen, maar je kan dan wel mixed/multilevel models gebruiken voor je statistiek om rekening te houden met de geneste waarnemingen. Ik weet alleen niet of er power calculatoren vinden zijn voor dergelijke mixed models.

Reageer