Effectieve waardes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Effectieve waardes

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, ik ben docent Natuurkunde aan de bovenbouw terwijl ik de opleiding nog volg.

Mijn vraag; Om de effectieve waardes van de spanning/stroom uit te rekenen moet je de maximale waardes vermenigvuldigen met 1/2 wortel 2. Waarom is dit 1/2 wortel 2, dit zal vast en zeker te maken hebben met de sinus van 1/4 pi. Je zit dan op de helft van de amplitude, dus pak je eigenlijk de "gemiddelde amplitude"? Ik ben er bijna, maar nog niet helemaal zoals jullie zien!

Alvast bedankt

Berichten: 555

Re: Effectieve waardes

Deze effectieve waarde wordt ook ooit de rms-waarde genoemd.

Deze vindt je door volgende formule:
\(f_{\mathrm{rms}} = \sqrt {{1 \over {T_2-T_1}} {\int_{T_1}^{T_2} {[f(t)]}^2\, dt}}\)
.

Voor je golf geeft dat dus:
\(A\cdot \sin{2\pi f\cdot t}\)
.

Je interval is 0 tot
\(T\)
.

Ik heb daarnet even verder gezocht omdat ik de integraal niet meteen uitkwam zoals ik verwachtte.

Ik heb dit gevonden waar het stap voor stap uitgelegd wordt.

http://www.raeng.org.uk/education/diplo ... /8_RMS.pdf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Effectieve waardes

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Effectieve waardes

Die waarde heet effectieve waarde omdat hij (qua vermogen) hetzelfde effect heeft als een gelijkspanning/stroom van dezelfde waarde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Effectieve waardes

Het wiskundige bewijs dat de rms (root mean square) van een sinus 1/√2. = 0.707 is vind je hier .