Verschil droge en verse gist

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Verschil droge en verse gist

Beste forumleden,

ik vraag mij af wat het verschil is tussen droge en verse gist. Wat is droge gist, wat is verse gist en waarom wordt het zo genoemd? Ik heb al veel gezocht op het internet alleen ik kan maar niet het antwoord vinden, omdat ik dan allerlei websites krijg met dingen die enkel aanbevelen wanneer je het beste droge of verse gist kan gebruiken etc. Weet iemand van jullie hier meer over?

Berichten: 320

Re: Verschil droge en verse gist

"

The two forms of baker's yeast are; compressed cakes (also called fresh yeast) and dehydrated granules (dry yeast).

Fresh yeast is ivory colored with a yellowish hue and is soft and moist and should easily crumble. Make sure it is fresh smelling and there are no dark or dried places on the yeast. It is mainly used by professionals as it is highly perishable and must be used within a short time of opening. It is sold is .06 ounce foil packages and must be refrigerated. For longer term storage it can be frozen. Compressed yeast contains about 70% moisture. It needs to be proofed before using and should have a pleasant yeasty smell and be foamy.

Dry yeast is fresh compressed yeast that has been pressed and dried until the moisture content is only about 8% which makes the yeast dormant. The granules only become active again when mixed with a warm liquid."

Bron: http://www.joyofbaki...l#ixzz2GSVtVEUY

Laat weten als je moeite hebt met de vertaling.

Dormant: "slapend", niet actief, niet levend (in de zin het doet niet aan metabolisme).

Berichten: 320

Re: Verschil droge en verse gist

Toch nog even een tip meegeven: google engelse termen als je niet vindt wat je zoekt, vaak vindt je beter (en vaak ook meer wetenschappelijke getinte informatie (in dit geval was het ook een kooksite maar goed)). Hier heb ik gewoon "dry yeast vs fresh yeast" gegoogled, 6e link gekozen aan de hand van de abstract onder de link.

Reageer