meervoudige regressieanalyse interpreteren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

meervoudige regressieanalyse interpreteren

Hoi,

Ik heb een vraag over de interpretatie van de SPSS uitkomsten van een meervoudige regressieanalyse.

Voor een onderzoek ben ik bezig om te kijken of er een relatie (correlatie) is tussen de mate van vermoeidheid bij een groep patienten en een stofje in het bloed (cytokine, bijv IL17). Er blijkt een significante relatie te zijn tussen stofje IL17 en de mate van vermoeidheid (p=0.034) en correlatie coefficient is 0.464. Nu ben ik benieuwd of persoonskenmerken, zoals geslacht of medicijn gebruik invloed hebben op deze relatie (confounding). Als ik dit in de meervoudige regressie analyse bekijk, bijv voor geslacht, wordt de p-waarde 0.031. Mag ik dan aannemen dat ongeacht het geslacht van de patient, de relatie tussen IL17 en vermoeidheid significant blijft?

Voor bijv medicijn gebruik verandert de p-waarde naar 0.054 en is dus niet meer significant. Mag je dan zeggen dat medicijn gebruik een storende factor is op de relatie IL17 en vermoeidheid?

Ik heb dit al in veel statistiek boeken proberen op te zoeken, maar kom er niet uit. Wie kan mij verder helpen?

Groeten Wietske

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: meervoudige regressieanalyse interpreteren

Als de p-waarde van de variabele 'vermoeidheid' in het model waarin mede gecorrigeerd wordt voor geslacht nog steeds <0.05 is, dan is de relatie tussen vermoeidheid en IL17 nog steeds significant ja. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat het effect van vermoeidheid kleiner is geworden, dus kijk ook even naar de beta zelf.

Als in het model met medicijn gebruik, de beta van vermoeidheid flink veranderd is, is er sprake van een verstorende invloed van medicatie. Als de beta nagenoeg gelijk bleef, dan is het eerder een power probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: meervoudige regressieanalyse interpreteren

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer