[scheikunde] samenstelling van een kunststof bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

samenstelling van een kunststof bepalen

Hallo,

Een methylmethacrylaat (MMA) kunststof bevat koolstof, waterstof en zuurstof. Wanneer 25,24 g van deze kunststof verbrand wordt (= reactie met O2) bekomt men 55,46 g CO2 en 9,07 g H2O. Wat is de procentuele samenstelling van de kunststof?

Oplossing:

CXHYOZ + O25 CO2 + 2 H2O

m(CO2) = 55.46g

M(CO2) = 44.02 g/mol

n = m/M = 1.26mol

⇒ 1.26/0.504 = 2.5 ⇒ x2 ⇒ 5

m(H2O) = 9.07g

M(H2O) = 18.02g/mol

► n = m/M = 0.504mol

⇒ 0.504/0.504 = 1 ⇒ x2 ⇒ 2

CXHYOZ = C5H4O10

Zo zou ik het doen, maar in mijn oplossing is de volgende regel (►) anders:

n = m/M = 0.504mol x 2 = 1.008mol

Waarom is dit maal 2?

Alvast bedankt!
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: samenstelling van een kunststof bepalen

in mijn oplossing is de volgende regel (►) anders:

n = m/M = 0.504mol x 2 = 1.008mol
die snap ik ook niet.

de molverhouding CO2: H2O is 1,26 : 0,504, volgens mij maak jij daar op correcte wijze een verhouding in hele getallen 5 : 2 van.

dat betekent overigens niet dat
CXHYOZ = C5H4O10
een correcte conclusie is.

Je reactievergelijking
CXHYOZ + O25 CO2 + 2 H2O
ontbeert nog een paar vraagtekens,

CXHYOZ + ??O25 CO2 + 2 H2O

je schijnt klakkeloos aan te nemen dat op de plaats van die vraagtekens een "1" hoort te staan. :

(Dan nog lijkt dit sommetje "getruukt", want MMA heeft als brutoformule C5H8O??)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: samenstelling van een kunststof bepalen

Jan van de Velde schreef: za 29 dec 2012, 11:13
Je reactievergelijking ontbeert nog een paar vraagtekens,

CXHYOZ + ??O25 CO2 + 2 H2O

je schijnt klakkeloos aan te nemen dat op de plaats van die vraagtekens een "1" hoort te staan. :

(Dan nog lijkt dit sommetje "getruukt", want MMA heeft als brutoformule C5H8O??)
Hoe kan ik weten wat er daar dan hoort te staan?

De oplossing is C5H8O12, maar ik heb nog nooit iets over MMA gezien in de les dus ik kan er niet van uit gaan dat het C5H8OXis.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: samenstelling van een kunststof bepalen

Roelland schreef: za 29 dec 2012, 11:52
Hoe kan ik weten wat er daar dan hoort te staan?
je kunt toch berekenen hoeveel gram zuurstofgas je verbruikt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: samenstelling van een kunststof bepalen

Roelland schreef: za 29 dec 2012, 11:52
ik heb nog nooit iets over MMA gezien in de les dus ik kan er niet van uit gaan dat het C5H8OXis.
er wordt ook geen voorkennis verwacht, alles is te berekenen hier, maar de uitkomst klopt alleen niet, opzettelijk of per ongeluk, met de werkelijke brutoformule van MMA.
De oplossing is C5H8O12
Dat klopt niet met de gegeven hoeveelheden, dit sommetje zou C5H4O2 moeten opleveren
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: samenstelling van een kunststof bepalen

Ik heb het eens gevraagd aan een vriend van me en die gaf de volgende uitleg:

n(H2O) = 0.503 mol

Maar n is het aantal mol H2O. Dit betekent dat je voor elke mol H2O er eigenlijk 2 H atomen zijn.

Omdat je voor verdere berekeningen niet geïnteresseerd bent in H2 maar in H alleen, vermenigvuldig je met 2 zodat je n(H) hebt.

Ik hoop dat je het zo snapt?

►Neem je dan niet het dubbel aantal mol voor O? Want hier moet je toch ook rekening mee houden?

Nee, niet echt. Hopelijk kan ik het je beter uitleggen :-)

Wat je hebt is dat n(C)= n(CO2) = 1.26 . Hier heb je voor elke mol CO2 effectief evenveel mol C, bij H2O komt er een factor 2 bij. Dit komt omdat:

n(H2O) = n(H2) = 0.504 mol H2. Dus voor elke mol H2 zijn is er 2 mol H, dus 2*0.504 mol = 1.008 mol H.

Ook, zou je met deze stappen al rekening houden met O, zou je volgens jou redenering ook bij n(CO2) rekening houden, en dan n(C) delen door 2 ? Maar dit doe je niet ? Het is belangrijk om te kijken van n(Stof) = n(Element) en welke factor speelt er een rol voor dit element ipv de totale hoeveelheid stof waar het element uit komt. :) Het kan soms wat ingewikkeld zijn om zeker te zijn of je moet delen of vermenigvuldigen en dan ook met welke factor. Maar denk er rustig over na als je zelf de oefening maakt of als het op het examen voorkomt.

Uit de gegevens van H2O kan je niet halen hoeveel mol O er uiteindelijk is, omdat er ook de factor van CO2 meespeelt. De totale hoeveelheid ga je dan halen uit de hoeveelheid gram CO2 en H2O die er aanwezig is:

m(C) = n(C).M(C) = 15.13 g

m(H) = n(H).M(H) = 1.018 g

en hieruit haal je dat de gegeven 25.24 g - 15.13 g - 1.018 g = 9.092 g = m(O)

Vervolgens bereken je n(O) = m(O)/M(O) = 0.568 mol en uit de berekende n van alle drie de elementen kan je dan de juiste verhouding bepalen.

Met deze oefeningen kan je makkelijk zulke 'kleine' foutjes maken, zoals delen door 2 ipv vermenigvuldigen met 2. Hopelijk is het nu wat duidelijker?

Dit lijkt me wel te kloppen :) .
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: samenstelling van een kunststof bepalen

Roelland schreef: zo 30 dec 2012, 14:39
Wat je hebt is dat n©= n(CO2) = 1.26 . Hier heb je voor elke mol CO2 effectief evenveel mol C, bij H2O komt er een factor 2 bij. Dit komt omdat:

n(H2O) = n(H2) = 0.504 mol H2. Dus voor elke mol H2 zijn is er 2 mol H, dus 2*0.504 mol = 1.008 mol H.
dus een verhouding C : H van 5 : 4

daar waren we het toch al over eens?
Uit de gegevens van H2O kan je niet halen hoeveel mol O er uiteindelijk is, omdat er ook de factor van CO2 meespeelt. De totale hoeveelheid ga je dan halen uit de hoeveelheid gram CO2 en H2O die er aanwezig is:

m© = n©.M© = 15.13 g

m(H) = n(H).M(H) = 1.018 g

en hieruit haal je dat de gegeven 25.24 g - 15.13 g - 1.018 g = 9.092 g = m(O)
Da is één weg, de andere weg is om uit de massa's MMA, CO2 en H2O de benodigde massa zuurstofgas te berekenen


Dit lijkt me wel te kloppen :) .
dat doet het ook, en dat geeft dus brutoformule C5H4O2

Dat is NIET de brutoformule van MMA, maar dat ligt niet aan jou, maar aan een verkeerd setje gegevens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer