cte versnelling en cte snelheid.

Moderator: physicalattraction

Berichten: 203

cte versnelling en cte snelheid.

Ik begrijp dus niet wanneer je kan spreken van een constante snelheid of versnelling. Een constante snelheid lijkt me het makkelijkste bv. Een auto die 70km/uur rijdt. Stel dat hij eerst 20 reed en dan 70 en dan weer 50, is dit dan een voorbeeld waarbij de versnelling constant is. Doordat dit zo verwarrend is voor me weet ik ook niet goed welke formules ik moet gebruiken voor x(t) v(t) en a(t)
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Als een auto met een constante snelheid rijdt, dan rijd hij aan 1 zelfde snelheid voor een bepaalde tijd. vb. Ik rij 120km/u op de autostrade, mijn snelheid is veranderd niet. Dus ik rij met een constante snelheid.

Als ik met een auto aan een constante versnelling rij, dan wil dit zeggen dat ik aan het versnellen (of vertragen) ben. Mijn snelheid varieert, deze stijgt/of daalt met een constante waarde. (Vb. Ik rij op de oprit van de autostrade, en ik versnel met een versnelling van (vb.) 5m/s², mijn snelheid stijgt. Als deze met een constante stijgt, dan heb ik een constante versnelling.

Om nog wat dieper te gaan, als je met een constante snelheid rijdt dan is je versnelling 0 (je versnelt/vertraagd niet).
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Stel dat hij eerst 20 reed en dan 70 en dan weer 50, is dit dan een voorbeeld waarbij de versnelling constant is.
Nee, dan is er sprake van een mix van snelheden en versnellingen/vertragingen.

Stel dat je in de trein staat, die over een recht spoor met 100 km/uur rijdt. Dan rijd je dus met een constante snelheid. Dat kan je eenvoudig kontroleren, want je kan gewoon rechtop staan zonder je vast te hoeven houden. Je zou zelfs een kopje koffie kunnen drinken zonder gevaar voor morsen. Als je je ogen dichtdoet merk je geen verschil tussen een konstante snelheid en stilstand.

Stel dat je in de trein zit, en die trekt op. Zolang de trein iedere seconde wat sneller gaat dan de vorige seconde word je in de stoel gedrukt. Koffie drinken kan een probleem worden, en als je je ogen dichtdoet voel je feilloos dat je versnelt.

Als er nu iedere seconde precies dezelfde hoeveelheid snelheid bij komt, spreek je van een konstante versnelling (en word je dus precies even hard in je stoel gedrukt).

Er is dus ook een variabele versnelling, bijvoorbeeld in de auto wanneer je eerst snel optrekt en wat later minder hard omdat je de maximum snelheid aan het naderen bent.

Snelheid kan je uitdrukken in meters per seconde, m/s

Versnelling is iets anders, dan komt er iedere seconde (s) extra snelheid (m/s) bij.

Versnelling is dus extra meters per seconde per seconde, en dat schijf je als m/s2

Komt er iedere seconde dezelfde snelheid bij, dan spreek je van een konstante versnelling.

Berichten: 203

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Oké hartelijk bedankt. Dit schept mij al wat meer inzicht! Klopt het dat een cte versnelling niet kan blijven duren want dan zou je snelheid toch ontzettend groot worden? Terwijl een constante snelheid naar mijn mening wel eindeloos lang kan aanhouden bv een zeer lange autostrade. En hoe zit het juist met de formules, kan alles afgeleid worden uit volgende formule :

s(t) = s(0) + vt + ½at²

s= afgelegde afstand

v= snelheid

t= tijd

a=versnelling

Dus nemen we nu cte v dan is a =0. En wordt dit s(t) = s(0) + v0t ( v = v0 want snelheid blijt cte)

Maar stel nu dat we een cte versnelling a hebben , wat is dan de snelheid die we invullen in de formule dus gewoon v en niet meer v0 want ze veranderd voortdurend. Klopt dit?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Klopt het dat een cte versnelling niet kan blijven duren want dan zou je snelheid toch ontzettend groot worden?
Dat klopt. Einstein heeft aangetoond, dat als de snelheid zeer groot wordt er steeds meer energie nodig is om die constante versnelling vol te houden. Kom je vlak bij de lichtsnelheid (300.000.000 m/s) dan zou er oneindig veel energie nodig zijn om nog maar iets te kunnen versnellen.

In het dagelijks leven, waarbij de snelheden vergeleken met de lichtsnelheid niets voorstellen, kan je dit probleem negeren.

De formule klopt an sich. Zie deze berichtenstroom over hetzelfde onderwerp.

Berichten: 203

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Oké bedankt voor de duidelijke uitleg.
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: cte versnelling en cte snelheid.

vdslaur schreef: za 29 dec 2012, 15:35
Stel dat hij eerst 20 reed en dan 70 en dan weer 50, is dit dan een voorbeeld waarbij de versnelling constant is.
Zit je niet eerder taalkundig in de war, door "steeds maar" te lezen voor constant, in plaats van de bedoelde betekenis "onveranderlijk"?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 203

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Ik begrijp niet wt u bedoelt met "steeds maar". Ik had vooral een probleem met de betekenis van cte versnelling
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Berichten: 203

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Oja ik vroeg me ook af hoe het juist zit met de benamingen : ERB ECB EVRB. Wat blijft juist cte bij welke benaming.

ERB : geen versnelling, wel cte versnelling

ECB?

EVRB : cte versnelling
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Bij een eenparige cirkelbeweging (ECB) doorloop je in een tijdsduur T een cirkelbaan met straal r, waarbij
\(v=\frac{2\pi r}{T}\)
de snelheid is waarmee je de cirkelbaan doorloopt. Hierbij is tevens een naar het middelpunt gerichte versnelling (centripetale versnelling) aanwezig die de waarde
\(a=\frac{v^2}{r}=\frac{4\pi^2r}{T^2}\)
heeft. Hierbij zijn v en a beide constant.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 203

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Heel duidelijk. Bedankt. Ik neem aan dat wat ik zei over Erb en evrb klopt? :)
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: cte versnelling en cte snelheid.

vdslaur schreef: za 29 dec 2012, 18:01
ERB : geen versnelling, wel cte versnelling

ECB?

EVRB : cte versnelling
ERB: eenparig rechtlijnige beweging. Constante snelheid, versnelling = 0

ECB: eenparig cirkelvormige beweging. Constante baansnelheid, constante middelpuntzoekende versnelling (steeds haaks op de bewegingsrichting dus)

EVRB: eenparig versnelde rechtlijnige beweging. Versnelling is constant (snelheid neemt dus elke seconde evenveel toe)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Ik heb die afkortingen (cte, ERB, ECB, EVRB) nog nooit gezien, is er een schoolboek dat die afkortingen gebruikt?

Berichten: 203

Re: cte versnelling en cte snelheid.

Idd Jan :) ik had me misschreven bij Erb.

Ik denk dat veel schoolboeken tegenwoordig deze afkortingen gebruiken. En cte betekent gewoon constante.

Wij studenten gebruiken nogal veel afkortingen, noteert vlugger tijdens de les hè ;)
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: cte versnelling en cte snelheid.

jkien schreef: za 29 dec 2012, 20:17
is er een schoolboek dat die afkortingen gebruikt?
Alle Vlaamse schoolboeken....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer