Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Hallo,

Ik ben op een probleemje gestuit bij een opdracht in het vakgebied van signaal en systeem analyse.

De opdracht en mijn oplossing luidt als volgt:

Afbeelding

Mij lijkt dat de breuk: 9/2 via t/t^2 verkregen kan worden maar hier kom ik niet echt uit.

Ik kan hier ook zeer weinig over vinden op bronnen als google en wikipedia. Het lijkt bijna alsof termen als tijdsschalings operator alleen binnen Ugent, gebruikt worden.

Bij voorbaat dank voor enig antwoord dat mij verder kan helpen. (en menig ander antwoord ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Opmerking moderator

Verplaatst naar praktische wetenschappen
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Er staan een aantal termen in die ik niet herken, maar volgt het antwoord niet gewoon uit:
\(sin^2(x) = \frac{1-cos(2x)}{2}\)
?

Ik zie ook niet waarom y(t) = x(t)²t² zou zijn. Je moet enkel x(t) kwadrateren en niet nog eens t afzonderlijk.

Berichten: 7.068

Re: Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Misschien is het handig als je eerst vertelt wat x betekent (dus wat is T voor operatie, wat is S en wat is D?).

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Sorry voor de heel late reactie. (Beetje vergeten door de nieuwjaars festiviteiten enzo)

TS en D zijn tijds schalers en delays. (ik dacht dat dit standaard was in dit vakgebied).

Voorschrift:

Afbeelding

x staat hier voor een output signaal.
Er staan een aantal termen in die ik niet herken, maar volgt het antwoord niet gewoon uit:
\(sin^2(x) = \frac{1-cos(2x)}{2}\)
? Ik zie ook niet waarom y(t) = x(t)²t² zou zijn. Je moet enkel x(t) kwadrateren en niet nog eens t afzonderlijk.
Hoe komt het dan dat bij t=3: (x(3))² = x²*3² maar niet x(3)²? Er staat niet x van t zover ik kan zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Ik denk niet dat het standaarden zijn. Waarschijnlijk leveren maken die notaties een aantal berekeningen eenvoudiger, maar ik vind het persoonlijk niet de moeite en denk dat het interessanter is om die dingen te kunnen herkennen in de formule zelf.

Heb je ondertussen het antwoord op je vraag al? Ik had je wel de verkeerde formule gegeven zie ik. (Ik las sinusoidaal signaal en had niet gezien dat de input een cos was.)

Je moet uiteraard deze gebruiken:
\(cos(x)^2 = \frac{1+cos(2x)}{2}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Dat zou inderdaad goed uit kunnen komen. Maar dan is de vraag waar zij (t) ineens laten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Gewoon achter die cos? Die 9/2 term is een constante en wat daarachter komt is nog steeds functie van t, maar dat staat er niet meer expliciet bij.

Het is echt elementair rekenwerk, maar die notatie is gewoon vreemd:
\(x(t) = 3 \left({TS}_{200} D^{-\frac{\pi}{6}} \cos \right)(t)\)
\(y(t) = x(t)^2 = 3^2 \left({TS}_{200} D^{-\frac{\pi}{6}} \cos \right)^2(t)\)
\(= 9 \left(\frac{1+{TS}_{2\cdot 200} D^{-\frac{2\cdot\pi}{6}} \cos }{2}\right)(t)\)

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Signaal analyse. Delay en tijds-schaling.

Xenion schreef: vr 11 jan 2013, 17:03
Gewoon achter die cos? Die 9/2 term is een constante en wat daarachter komt is nog steeds functie van t, maar dat staat er niet meer expliciet bij.

Het is echt elementair rekenwerk, maar die notatie is gewoon vreemd:
\(x(t) = 3 \left({TS}_{200} D^{-\frac{\pi}{6}} \cos \right)(t)\)
\(y(t) = x(t)^2 = 3^2 \left({TS}_{200} D^{-\frac{\pi}{6}} \cos \right)^2(t)\)
\(= 9 \left(\frac{1+{TS}_{2\cdot 200} D^{-\frac{2\cdot\pi}{6}} \cos }{2}\right)(t)\)
Ja, dat is inderdaad het goede antwoord. Ik blijf de vraagstelling en de manier waarom het antwoord gegeven is een beetje raar vinden maar goed.
\(sin^2(x) = \frac{1-cos(2x)}{2}\)
is inderdaad de truuk.

Danku. :)

Reageer