[natuurkunde] Voorbeeld versneld assenstelsel : vrije val in bewegende lift

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 203

Voorbeeld versneld assenstelsel : vrije val in bewegende lift

Mijn probleem zit hem bij het feit hoe de Y's gedefinieerd zijn. De bedoeling is om de beweging y(t) vd massa in de lift te kennen die omhoog gaat. O'xyz is vast aan de lift.

Y(t) = valbeweging deeltje tov OXYZ idem voor de andere Y

Maar ik ben fout want Y(t) moet de valbeweging zijn tov O'xyz.

Dit laatste is voor mij een raadsel want ik zou zeggen dat de valbeweging tov O'xyz : y(t) is..
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (163.54 KiB) 218 keer bekeken
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Voorbeeld versneld assenstelsel : vrije val in bewegende lift

vdslaur schreef: zo 30 dec 2012, 20:57
..//..

Maar ik ben fout want Y(t) moet de valbeweging zijn tov O'xyz.

Dit laatste is voor mij een raadsel want ik zou zeggen dat de valbeweging tov O'xyz : y(t) is..
Wat jij zegt is toch in overeenstemming met de bijgaande tekst?
Knipsel.GIF
Knipsel.GIF (59.63 KiB) 202 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 203

Re: Voorbeeld versneld assenstelsel : vrije val in bewegende lift

Maar het zijn dia s dus ik denk dat de tekst hoort bij de formule erboven.. En het is dat dat ik niet snap. Er staat in de cursus : valbeweging deeltje horend bij het vast assenkruis Y(t) = .. Dit vind ik raar want ik zo zeggen dat dit y(t) moet zijn..
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Voorbeeld versneld assenstelsel : vrije val in bewegende lift

Maar het zijn dia s dus ik denk dat de tekst hoort bij de formule erboven
Als je dat stuk bedoelt dat ik eruitsneed, nee, de kop hoort bij de formule(s) eronder)

Wat er "in de cursus staat" klopt ook wel, want de valversnelling (laten we zeggen -10 m/s²) op dat object werkt in dat vaste assenkruis, (dat immers aan de aarde vastzit).

In datzelfde vaste assenkruis versnelt de lift (oftewel het kleine-y-assenkruis) naar boven. Laten we zeggen met + 2 m/s².

Gevolg: in de lift lijkt het object te vallen met een versnelling van -12 m/s²
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 203

Re: Voorbeeld versneld assenstelsel : vrije val in bewegende lift

Jan van de Velde schreef: ma 31 dec 2012, 10:19
Als je dat stuk bedoelt dat ik eruitsneed, nee, de kop hoort bij de formule(s) eronder)

Wat er "in de cursus staat" klopt ook wel, want de valversnelling (laten we zeggen -10 m/s²) op dat object werkt in dat vaste assenkruis, (dat immers aan de aarde vastzit).
Dus als ik het goed begrijp bedoelt hij in de cursus het vast assenkruis OXYZ bij de formule van Y(t)?

Ik linkte gewoon y(t) daaraan omdat er in De opgave alleen maar stond dat het andere assenkruis vast is ( aan de lift). Dus ging ik er niet vanuit dat OXYZ vast aan de aarde was, maar dit is dan meestal wel zo zeker? Het ene assenstelsel vast en het andere bewegend ?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Voorbeeld versneld assenstelsel : vrije val in bewegende lift

vdslaur schreef: ma 31 dec 2012, 11:53
Het ene assenstelsel vast en het andere bewegend ?
Dat hoeft niet per se, ze kunnen ook allebei bewegen, bijvoorbeeld twee treinen die elkaar tegenkomen met elk een snelheid van 100 km/h t.o.v. de aarde. Als je alleen je eigen en die andere trein hebt als referentie kun je op zijn best zeggen dat het verschil in snelheid 200 km/h is. Misschien sta jij stil t.o.v. de aarde en raast de andere trein aan 200 km/h aan je voorbij, misschien rijdt jouw trein met 50 km/h noordwaarts en de andere met 150 km zuidwaarts, misschien rijdt jij met 125 km/h zuidwaarts en raast de andere trein je voorbij met 325 km/h, óók in zuidwaartse richting.

Waar het om gaat is dat beweging relatief is. Een waarnemer in een gesloten lift (met mijn eerder gegeven getalletjes) kan niet zeggen of hij zich in het zwaartekrachtsveld van de aarde bevindt en met 2 m/s² naar boven versnelt t.o.v. de aarde, of dat hij in een lift op de maan staat, die met 10,4 m/s² naar boven versnelt terwijl het object met de op de maan geldige 1,6 m/s² naar de maan toevalt (en dus ook met 12 m/s² versnelt t.o.v. de lift), of dat hij zich bevindt in een lift op Jupiter.

Op Jupiter is de valversnelling ongeveer -27 m/s².

Voor dezelfde waarneming in de lift zou de lift dan met 15 m/s² naar beneden moeten versnellen t.o.v. Jupiter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 203

Re: Voorbeeld versneld assenstelsel : vrije val in bewegende lift

Ok bedankt voor de uitgebreide uitleg! En voor het helpen bij mijn verwarringen :)
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Reageer