Springen naar inhoud

Bepalen van de kromtestraal van een functie op een bepaald punt

• Log in om te kunnen reageren

simon.vincent

simon.vincent

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2012 - 15:13

Is er iemand die me kan helpen bij de volgende opgave :

Gegeven is de functie : y=16-(1/625)x^2

Dit is de baan waarover een wagen zich verplaatst.

Op een punt s ( de lengte langs deze baan) = 51.5 m moet ik de kromtestraal berekenen om dan verder de versnelling te kunnen bepalen.

Dit gebeurt aan de hand van de formule : r (rho) = ((1+(dy/dx)^2)^(3/2))/(d^2/dx^2)

Nu bekom ik het volgende :

dy/dx = (-2/625)x
d^2y/dx^2 = -2/625

Als ik deze ingeef in de formule moet je normaal gezien de x-coordinaat hebben om tot de kromtestraal te komen.
Ik heb in deze opgave enkel een S gegeven wat de afgelegde weg is maar niet de x-coordinaat.

Dus mijn vraag is hoe bepaal ik deze x-waarde ?
In bijlage heb ik een afbeelding van de opgave.
opgave.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 december 2012 - 15:56

Als ik deze ingeef in de formule moet je normaal gezien de x-coordinaat hebben om tot de kromtestraal te komen.
Ik heb in deze opgave enkel een S gegeven wat de afgelegde weg is maar niet de x-coordinaat.

Dus mijn vraag is hoe bepaal ik deze x-waarde ?

Met de (beperkte) significanties in de gegevens, komt het op een meter meer of minder aan voor die kromtestraal? Zelfs al verwaarloos je die radiële versnelling geheel, dan kom je nog op zijn best 0,1 m/s² ernaast te zitten (even rap gerekend met een visueel geschatte kromtestraal van 400 m vergeleken met een vlakke weg).

Of ben ik nu gewoon te lui? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

simon.vincent

simon.vincent

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2012 - 16:08

Ik heb ondertussen vernomen van medestudenten dat het waarschijnlijk om een onvolledige opgave gaat zoals je hier ook aangeeft.

De normaalversnelling heeft hier wel nog een invloed .

Ik heb een modeloplossing gevonden die aangeeft dat x= 50m en de straal dus = 324.58m
Er staat echter niet bij vermeld hoe deze x bepaald is.

Dit geeft een versnelling van 0.919 m/s^2 wat een invloed heeft van +-0.15m/s^2 op de totale versnelling.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 december 2012 - 16:16

Ik heb een modeloplossing gevonden die aangeeft dat x= 50m en de straal dus = 324.58m
Er staat echter niet bij vermeld hoe deze x bepaald is.

die 50 m is plus of min een meter of zo prima uit die grafiek te halen.
x-coördinaat van A is immers 100, en B ligt daar, via een bochtje, 51,5 m vandaan.

Opmerking moderator :

topic-tag veranderd naar "wiskunde".
mogelijk zien de wiskundigen nog een mogelijkheid om die x-coördinaat) netjes te berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures