Springen naar inhoud

Resonantie structuren acroleine

• Log in om te kunnen reageren

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 januari 2013 - 20:54

Hallo iedereen,

Ik wil graag de binding in acroleine bespreken en daartoe moet je eerst de lewisstructuur tekenen om daar dan, als er resonantie is, een VB-frame uit te halen.

Ik kwam tot de constatatie dat acroleine geen resonantiestructuren heeft. Omdat dit een examenvraag is ben ik het toch even gaan checken op google en daar vond ik niet echt een duidelijk antwoord.

Ik vond onderandere het volgende:
http://www.google.be...93&tx=135&ty=54

Maar dat is toch geen resonantiestructuur want er is niet voldaan aan de octetregel?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 januari 2013 - 21:59

Ik wil het geen stabiele resonanties noemen, maar er zijn er 2 mogelijk, beide met een dubbele binding tussen carbonyl- en alfakoolstof. De eerste geeft een +lading op de CH2 en een negatieve lading op de zuurstof, tesamen met 3 vrije elektronenparen. De andere een +lading op de zuurstof en een -lading op de CH2 tesamen met 1 vrij elektronenpaar. De eerste optie is trouwens een tussenstructuur die je nodig hebt voor een 1,4-additie.

http://nl.wikipedia....ugeerde_additie

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 januari 2013 - 23:41

maar in die resonantiestructuren die ik heb gegeven is er toch niet voldaan aan de octetregel?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2013 - 00:17

Voor die tussenstructuur die ik bedoelde, is dat inderdaad niet zo voor de beta-koolstof. Dat gaat altijd gepaard met additie van het nucleofiel.

Maar resonantie zoals jij aangeeft komt zeer zeker wel voor, hou in je achterhoofd dat elektronen niet onze manier van vastgelegde bindingen volgen, maar een gemiddelde van alle mogelijke structuren zijn.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2013 - 10:18

ik snap het nog altijd niet. Er is toch niet voldaan aan de octetregel?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2013 - 11:47

nee, inderdaad. Hierdoor zal de werkelijke structuur - die een gewogen gemiddelde is van de resonantiestructuren - slechts weinig eigenschappen vertonen van die bepaalde resonantievorm. Ik zeg hier "weinig" want er zal wel een bijdrage zijn, met name dat het β koolstofatoom (dat dus positief geladen is in de ene resonantievorm) inderdaad een partieel positief karakter zal hebben.
This is weird as hell. I approve.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2013 - 12:49

Wij moeten onze resonantiestructuren altijd maken zodat aan de octetregel is voldaan. De formele lading kan dus wel verschillen. Wij hebben het als volgt gezien:

Resonantie heb je wanneer er meerdere correcte lewisstructuren mogelijk zijn. Maar aangezien aan de octetregel niet voldaan is, dan heb je toch geen correcte lewisstructuur? (Dus je hebt geen resonantie haal ik hier dan uit)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2013 - 13:28

Da's dus het probleem. Moleculen interesseert het niet echt of ze wel of niet aan een correcte lewisstructuur voldoen. Volgens definitie is een resonantiestructuur die niet aan de octetregel voldoet geen resonantiestructuur, wil niet zeggen dat die structuur, hoe instabiel ook, toch gevormd kan worden.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2013 - 14:10

Maar dan kan je toch extreem veel van die structuren opschrijven? Hoe weet je dan welke je moet beschouwen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2013 - 17:33

Ik kom uit op een totaal van 3 structuren, al dan niet voldoend aan de octetregel. De meest stabiele structu(u)r(en) zijn natuurlijk degenen die wel aan de octetregel voldoen.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2013 - 19:38

Ik denk dat ik er uit ben. ik heb er ook drie.

Je hebt 1 met FL=0, en dan nog 2 met FL=2. Ik herinner me inderdaad nog vaag iets van in de les dat ze zei dat er MAX 8 atomen per atomen <3 periode mogen zijn. Het mogen er dus ook minder zijn. Bedankt :)

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures