[scheikunde] lading bekijken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 161

lading bekijken

Ik moet de lading van Te geven op grond van de plaats die staat in het PS op plaats 52, maar er staat niet meer bij dan 18,6 maar hier kan ik niet aan zien wat de lading is of wel?

Bij metalen kan ik het makkelijk zien zoals bij Li,(2,1)Na(2,8,1),K(8,1),Rb(8,1),Cs(18,8,1) hebben allemaal de lading 1+ is hier de lading gewoon het achterste getal?zo ja wat is dan het verschik tussen (2,1) en (2,8,1) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: lading bekijken

Mijn scheikunde zit al wat verder, maar ik denk dat men het volgende wil: eigenlijk schrijf je toch gewoon een elektronenverdeling op? En bij elementen uit de lagere regionen is dat inderdaad het laatste 'getalletje' --> valentie-elektronen. Je kan moeilijk spreken van de lading van een atoom overigens, dat is per defintie ladingsneutraal. Je kan het wel hebben over de lading van het geassocieerd ion bijvoorbeeld.

Mijn punt is nu, dat bij de hogere elementen, je gebruik zal moeten maken van het Aufbau-principe.

Trouwens, die 18,6 wordt (in gedachten) voorafgegaan door [2,8,18]
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 161

Re: lading bekijken

Ik ken wel het begrip ion maar een geassoieerd ion is mij onbekend, en volgens mij zegt 18,6 mij netzo weinig als die 2,8,18 is dit niet het massagetal? en als een atoom per definitie elektrisch neutraal is waarom worden de elementen dan in binas op lading gesorteerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: lading bekijken

nieuwemoed schreef: wo 02 jan 2013, 08:24
als een atoom per definitie elektrisch neutraal is waarom worden de elementen dan in binas op lading gesorteerd?
In welke tabel gebeurt dat dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lading bekijken

Volgens mij is dat een tabel met de meestvoorkomende ladingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: lading bekijken

Ik weet niet wat die "binas" is, maar aan de hand van je PSE (= periodiek systeem der elementen) kun je makkelijk de voor hand liggende ladingen voor een ion vinden. De eerste groep zal in de meeste gevallen de lading +1 dragen, want als deze elementen 1 elektron minder hebben, hebben ze de edelgasconfiguratie bereikt. Groep 7 zal dan meestal -1 dragen, want met 1 elektron meer hebben deze ook de edelgasconfiguratie bereikt. Dit kun je ook doen voor de overige groepen.

Als ik dan naar Te kijk zie ik dat het in de 6e groep staat, dus door 2 elektronen 'op te nemen' zal het de edelgasconfig. van Xe bereiken. Dus Te-2 is allesinds al plausibel.

Verder zijn ionen die vb. d5, d10, f7,f14, ... stabielere ionen. (= halfgevulde of volle d,f,... orbitalen). Kijk maar naar de elektronen configuratie van vb. Mn, deze is (Ar) 3d5 4s2
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Reageer