kracht-rekverloop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

kracht-rekverloop

De context is als volgt: we hebben een verplaatsings-opgelegde test uitgevoerd (vaste toename van piston per tijdseenheid), en uit de gegevens zijn kracht-rekdiagramma geplot.
gage.png
gage.png (54.13 KiB) 375 keer bekeken
Deze plot kan ik echter niet goed verklaren.

Met toenemende kracht, krijgen we een positieve rek die toeneemt, ik verwacht dus druk (compression) daar.

Maar daar raak ik het noorden kwijt: waarom komt er ter hoogte van 50 kN reeds een gigantische drop naar een negatieve rek? Hoe kan het dat dat stuk eerst onder druk staat en dan ineens in trek?

Ik was aan het denken aan redistributie, scheurvorming, of de verhoging in 'displacement rate' die ergens werd doorgevoerd, maar ik kan ze niet aan dit plaatje vastknopen.

Iemand ideeën of tips?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: kracht-rekverloop

Als half-leek...

Toevallig insnoering gehad, maar om de kracht te berekenen (met de gemeten druk) je oppervlakte constant verondersteld?

Als de proef verplaatsings-opgelegd is, hoe kan het dan zijn dat je de rek niet je afhankelijke is?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: kracht-rekverloop

1) neen, geen insnoering gehad

2) de rekken en krachten die beiden afhankelijken in functie van de tijd of verplaatsing (deze twee zijn equivalent als nafhankelijk veranderlijke). We vroegen ons af wat de relatie zou zijn tussen de kracht en rek (dus tussen twee afhankelijk veranderlijken). In die optiek is het eigenlijk geen 'functie'.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kracht-rekverloop

Vreemd. Fout in de opstelling? Hoe was deze?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: kracht-rekverloop

Vierpuntsbuigproef van een betonnen balk, er werden vervolgens gages aangehecht bovenaan (compressie verwacht) en onderaan (rek verwacht).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer