Springen naar inhoud

Onderscheid tussen leenwoorden

• Log in om te kunnen reageren

Pajken

Pajken

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2013 - 12:33

Beste,

bij het maken van een paper over "Fremdwörter" in het Duits (mijn studiegebied is Duits en ik studeer momenteel in Salzburg) maak ik een vergelijking tussen leenwoorden in de Duitse en in de Nederlandse taal. Voor het theoretisch gedeelte is daarbij het onderscheid tussen "Fremdwörter" enerzijds en "Lehnwörter" anderzijds van belang (dezelfde onderscheiding als in het Engels "Foreign word" vs. "Loanword"). Daarbij hebben "Fremdwörter" zich niet of in mindere mate aan de taalwetten van het Nederlands/Duits aangepast en worden daardoor door sprekers ook eerder als vreemd aanzien, terwijl "Lehnwörter" in het taalsysteem integreert zijn. Enkele voorbeelden uit het Duits:

- Fremdwort: Computer, Manager, Philosophie, Rhytmus, ...
- Lehnwort: Mauer (Lat. murus), Fenster (Lat. fenestra), Wein (Lat. vinum), ...

Wat ik me nu afvroeg, en uiteraard belangrijk is voor de vergelijking van beide talen: wordt een soortgelijk onderscheid gemaakt in de Nederlandse taalkunde? Tot hiertoe heb ik enkel de benaming "Leenwoord" gevonden, maar gezien ik niet zo goed thuis ben in de Nederlandse taalkunde, wou ik het hier even navragen...

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2747 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2013 - 13:45

In het Nederlands maken we hier ook onderscheid, al noemen we het allemaal leenwoorden. Men kent verschillende vormen van leenwoorden (eigenlijk een misleidende term, aangezien het woord niet is geleend van maar ontleend aan een andere taal). We maken onderscheid tussen vreemde woorden, bastaardwoorden en barbarismen.