Blok aluminium koelen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Blok aluminium koelen

Ik heb een blok aluminium van 1,5 kg en daar lopen koelkanalen door. Door deze kanalen kan een koelvloeistof stromen. Dit blok wordt verwarmd door een soort kachel die tegen het blok aan staat.

Deze kachel heeft een temperatuur ergens tussen de 20 en 24,5 C. Het blok aluminium neemt ook deze temperatuur aan.

Nu mag het blok aluminium een temperatuur hebben die niet meer schommeld dan 0,5 C. Welk koelvermogen heb ik nodig?

Berichten: 555

Re: Blok aluminium koelen

Als ze niet meer mag schommelen als 0.5 C zal je waarschijnlijk niet met een vast koelvermogen kunnen werken als de temperatuur van de kachel 'zoveel' schommelt. Ik zou dan denken aan een PID regeling. Maar dat kan best zelf even nakijken of dat van toepassing is voor je probleem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Blok aluminium koelen

Nu mag het blok aluminium een temperatuur hebben die niet meer schommeld dan 0,5 C. Welk koelvermogen heb ik nodig?
Om een blok op een constante temperatuur te houden moet er precies even veel warmte afgevoerd worden als er warmte toegevoerd wordt. Logisch toch?

Koelvermogen moet dus gelijk zijn aan vermogen van de kachel.

Maar wat voor merkwaardige sistuatie is dit dat je een blok gelijktijdig wilt verwarmen en ook koelen? Waar ben je nou eigenlijk mee bezig?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Blok aluminium koelen

Deze kachel heeft een temperatuur ergens tussen de 20 en 24,5 C. Het blok aluminium neemt ook deze temperatuur aan.Nu mag het blok aluminium een temperatuur hebben die niet meer schommeld dan 0,5 C. Welk koelvermogen heb ik nodig?


Valt zo niets over te zeggen, je geeft immers geen vermogen voor die 'kachel' op. Zeker is dat je een variabel koelvermogen nodig hebt. De temperatuur van de 'kachel' is immers niet constant, en naar ik aanneem de omgevingstemperatuur van het blok aluminium ook niet. Zelfs met een zeer goede thermostaat zal het je overigens vrijwel niet lukken de temperatuur van dat blok overal in het blok binnen zulke kleine marges te houden.

Je komt met een (niet goed uitgewerkte) oplossing voor een onbekend probleem. Ik denk dat er hier geen zinnig antwoord kan komen als het probleem zelf niet bekend wordt.

Berichten: 2

Re: Blok aluminium koelen

Bedankt voor de info. Ik kom wel steeds dichter bij de oplossing

Wat eigenlijk het probleem is is een lager dat warmer wordt als het gaat draaien. Het lager is een bronzen blok van 20kg. Dit blok moet gekoeld worden. Om dit te koelen is er ooit een aluminium koelblok met koelkanalen ontwikkeld. Deze koelkanalen liggen zo dicht mogelijk tegen het bronzen lager aan. Wat is het koelvermogen dat ik nodig heb om dit bronzen blok te koelen van 24,5 C naar 20 C?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Blok aluminium koelen

Aha, dus die "kachel" is in feite een lager dat warmte ontwikkelt.

Maar dat verandert niets aan de stelling: het koelvermogen moet gelijk zijn aan de warmteontwikkeling (warmtevermogen) van het lager.

Je zult dus eerst een schatting van dat warmtevermogen moeten maken, of bij de fabrikant van het lager navragen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Blok aluminium koelen

De essentiële informatie die ontbreekt is hoeveel warmte er gegenereerd wordt door het lager. Dit getalletje kunnen wij niet voor je uitrekenen, dit moet je empirisch gaan bepalen.

Reageer