Partiele zuurstofspanning

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Partiele zuurstofspanning

Beste wetenschapsforumgebruikers!

Ik zit met een vraag waar ik met de tekst niet verder kom in mijn boek.

Nu is de zuurstofspanning ~150 mmHg

[(760-47)*0.21=150mmHg] (47 is de waterdampdruk).

Een deel van de van de ingeademde lucht blijft in de dode ruimte waar de zuurstofspanning daalt en de koolstofdioxidespanning stijgt (daling p02 150mmHg-->+/-100mmHg, stijging pCO2 0.003-->5kPa)

het overige lucht gaat naar de alveolaire ruimte waar dan naar mijn mening een raar proces ontstaat, op het moment dat het bij de alveolocapillaire memberaan komt krijg je een drop van pakweg 10 mmHg, in het boek is hiervoor geen fysiologische verklaring en ik zou ook niet weten wat het zou kunnen zijn, gedachtegang is dat omdat de x-as is samengeduwd en dat dit wel enigzins oplopend is (moet overigens ook wel, natuurkundig onmogelijk in een rechte lijn druk te laten zakken) maar dat dit zo'n snel proces is, waarbij de diffusiesnelheid CO2 en O2 erg hoog is. (het einde van de inademing duurt immers maar fractie van seconde waarbij de diffusie voltooid moet zijn). Helaas moet ik er zeker van zijn dat ik hier niet de plank volledig mis sla en heb ik jullie hulp nodig als iemand het heeft staan in de literatuur of het kan verwijzen naar valide literatuur op het internet.

Vervolgens gaat het zuurstofrijke bloed in de omloop, en bij de cellen die zuurstof verbruiken daalt de zuurstofspanning, er ontstaat een periode van "rust" tot weer wordt ingeademd en de zuurstofspanning stijgt weer, mengt zich met de dode ruimte en komt uiteindelijk in de buitenlucht.

Onderaan zie je de koolstofdioxide druk, deze stijgt door het mengen met het lucht in de dode ruimte, en komt in de bloedsomloop, deze stijgt door verbruik van zuurstof, en bij expiratie daalt deze weer in de longcappilairen door difussie.

Ik hoop dat jullie me kunnen aanvullen waar ik misschien wat fout doe, vooral op het stuk van die "pressure-drop" in de zuurstof spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Partiele zuurstofspanning

Ik was vergeten op "dit bestand uploaden" te klikken, sorry voor het ongemak
Bijlagen
IMAG0652.jpg
IMAG0652.jpg (75.68 KiB) 2135 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Partiele zuurstofspanning

Het verschil van ongeveer 10 mmHg is de zogenaamde A-a gradient, ofwel het verschil in alveolaire en arteriele zuurstofspanning. De verklaring is nogal complex en komt voort uit 2 aannames:

- Gas in de alveolus is niet louter zuurstof maar bevat ook koolstofdioxide en andere gassen (gemengd gas).

- De pulmonale capillair bevat zowel zuurstofarm als zuurstofrijk bloed (gemengd bloed). Het einde van de capillair is vanzelfsprekend zuurstofrijker dan het begin.

Bloed dat naar regio's gaat met een hoge V/Q ratio (doorgaans wordt 0.8 gehanteerd als afkapwaarde) bevat een hogere zuurstofspanning (PaO2), maar een licht verhoogde zuurstofconcentratie doordat hemoglobine gewoon niet meer kan binden (zie vlakke deel van de oxyHb dissociatiecurve).

In regio's met een lage V/Q daalt de PaO2, maar wat ook sterk daalt is de zuurstofconcentratie (zie steile deel van de oxyHb dissociatiecurve).

Het gemiddelde van alle pulmonale capillairen bevat dus een netto grotere daling in zuurstofconcentratie dan stijging.

Door deze lagere concentratie daalt de spanning ook wat.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer