Springen naar inhoud

2 verschillende leningen in gelijke delen aflossen.

• Log in om te kunnen reageren

TomDeS

TomDeS

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2013 - 14:25

Ik heb een vraagstuk waarvan ik de oplossing niet zie.

Iemand heeft een schuld van €50 000 die terugbetaald moet worden na 4 jaar, en een schuld van €100 000 die terugbetaald moet worden na 11 jaar. Die persoon wilt de totale schuld aflossen met twee gelijke betalingen. De eerste betaling na 5 jaar, de tweede na 10 jaar.

Bereken het bedrag dat men tweemaal moet betalen als er wordt gerekend tegen een werkelijke rentevoet van 6% samengestelde intrest.

Antwoord (ter controle): €70 679,91

Nu, ik begrijp al niet hoe iemand het eerste deel wilt aflossen na 5 jaar, terwijl de schuld reeds na 4 jaar vervalt. Dat de schuld van €100 000 een jaar te vroeg wordt afgelost kan ik begrijpen.

Ik heb reeds een aantal zaken gedaan zoals:
50000.1,06^5 en 100000.1,06^10. Maar in die redenering houd ik er geen rekening mee dat een deel van de schuld vervalt na 5 jaar, en dat de schuld van 50000 eigenlijk al afgelost zou moeten zijn (moet die blijven doorlopen?).

Daarnaast heb ik nog een aantal pogingen gedaan, maar gezien ik niet goed begrijp wat ik moet doen zijn die op zijn zachtst gezegd compleet verkeerd.

Kan iemand mij de startlogica geven?
Dank je wel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2013 - 21:58

Het antwoordmodel klopt niet.
Quitters never win and winners never quit.

TomDeS

TomDeS

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2013 - 22:04

Het antwoordmodel klopt niet.

Dank je wel voor je antwoord. Die mogelijkheid heb ik ook al overwogen, maar ik dacht dat het niet kon omdat die vraag met antwoord door twee verschillende docenten werd gesteld (door de ene in een oefeningenbundel, door de andere op een presentatie).

Als je ervan uit gaat dat het antwoord niet correct is, hoe moet het dan wel berekend worden?

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures