Welke statistieke methode kan ik het best gebruiken?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 22

Welke statistieke methode kan ik het best gebruiken?

Hey iedereen,

Ik ben bezig met een experiment waarbij ik verschillende voedingsbodems van planten moet testen. De resultaten verwerken is geen probleem, maar nu wordt er vanuit mijn opleiding gevraagd of ik wat statistiek wil gaan toepassen. Hier hebben mijn collega's en ik weinig kaas van gegeten dus ik heb geen flauw idee wat ik nu moet doen. Is er iemand met een idee?

Met vriendelijke groeten,

Blackmoa

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Welke statistieke methode kan ik het best gebruiken?

Laten we beginnen bij het begin: wat is je afhankelijke variabele (Y, uitkomst variabele) en je onafhankelijke variable (X)? Je X zijn de verschillende voedingsbodems, maar je Y kan ik niet uit je informatie halen. Als je je Y weet, moet je nagaan wat voor een variabele dat is: een interval, ordinaal of nominaal variabele. Dan pas kan je gaan kijken welke statistiek je moet/kan toepassen.

Berichten: 22

Re: Welke statistieke methode kan ik het best gebruiken?

Bedankt voor je reactie. De Y zijn knoppen die op de voedingsbodems worden gezet, uit die knoppen groeien embryo's en die zijn nodig voor de resultaat verwerking. Het gaat er uiteindelijk om dat ik het aantal embryo's die gevormd zijn op voedingsbodem A vergelijk met die gevormd zijn op B,C,D etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Welke statistieke methode kan ik het best gebruiken?

OK, een het is een count- variabele dus. Voor dit soort variabelen kan je een Poisson regressie model gebruiken.

Berichten: 22

Re: Welke statistieke methode kan ik het best gebruiken?

Heel erg bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Welke statistieke methode kan ik het best gebruiken?

Ik zit me trouwens net te bedenken dat veel mensen, als de count-variabele een redelijk normale verdeling heeft, gewoon een lineaire regressie doen i.p.v. een Poisson regressie. Dat is misschien niet geheel correct, maar volgens mij maakt het voor de resultaten vaak niet zo erg uit.

Berichten: 20

Re: Welke statistieke methode kan ik het best gebruiken?

Dat klopt Saffron, dat ligt o.a. aan de hoeveelheid metingen 'n' die je doet. Als n groter is dan 30, mag je overgaan naar een normale verdeling (z-verdeling).

Reageer