fosfofructokinase glucose? renaturatie eiwit?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

fosfofructokinase glucose? renaturatie eiwit?

2 vraagjes

een cel waarin fosfofructokinase1 niet werkt kan toch overleven op glucose, hoe?

enzym met 8 S-Sbruggen, na denaturatie en renaturatie nog maar 8% oorspronkelijke activiteit, waarom om niet 100%?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: fosfofructokinase glucose? renaturatie eiwit?

Leentjeh schreef: vr 04 jan 2013, 15:47
een cel waarin fosfofructokinase1 niet werkt kan toch overleven op glucose, hoe?
Welke andere pathways heb je gezien die inspelen op intermediairen van de glycolyse?
enzym met 8 S-Sbruggen, na denaturatie en renaturatie nog maar 8% oorspronkelijke activiteit, waarom om niet 100%?
Als ik je een aminozuurketen geef van 780 AZ en je moet dat opvouwen naar volgende structuur zou dat dan eenvoudig lukken denk je?

Afbeelding

Zou dat voor de cel eenvoudig lukken?

Opmerking moderator

Verder zou je wat meer tijd mogen besteden aan je vragen, Wetenschapsforum is geen antwoordmachine. Geef ze wat context, waar gaat het over, wat heb je zelf al bedacht en waar zit precies je probleem. In de huidige vorm zijn ze niet echt uitnodigend om op te antwoorden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 15

Re: fosfofructokinase glucose? renaturatie eiwit?

Welke andere pathways heb je gezien die inspelen op intermediairen van de glycolyse?
de citroenzuurcyclus, oxidatieve fosforylatie, fotosynthese, Calvin cyclus en pentosefosfaatweg

misschien glyceraldehyde3fosfaat via pentosefosfaatweg vormen om daaruit verder te gaan met de glycolyse of ben ik totaal verkeerd?

Als ik je een aminozuurketen geef van 780 AZ en je moet dat opvouwen naar volgende structuur zou dat dan eenvoudig lukken denk je?

Afbeelding

Zou dat voor de cel eenvoudig lukken?
dankje

nee, maar heb altijd gedacht dat dat voor de cel wel zou lukken (anders zouden onze enzymen toch niet naar behoren kunnen functioneren of wel?) , de 3D structuur zit toch volledig in de AZ-sequentie verwerkt? Maar misschien door gebrek aan chaperone-eiwitten als je het buiten de cel doet of is dat ook verkeerd gedacht?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: fosfofructokinase glucose? renaturatie eiwit?

Leentjeh schreef: vr 04 jan 2013, 23:40
misschien glyceraldehyde3fosfaat via pentosefosfaatweg vormen om daaruit verder te gaan met de glycolyse of ben ik totaal verkeerd?
Correct! Het eerste stuk van de glycolyse kan je bypassen via de pentose fosfaat pathway. Als fosfofructokinase niet meer werkt zal fructosefosfaat en bijgevolg ook glucose-6-fosfaat accumuleren wat rechtstreeks de pentose fosfaat pathway ingaat.

nee, maar heb altijd gedacht dat dat voor de cel wel zou lukken (anders zouden onze enzymen toch niet naar behoren kunnen functioneren of wel?) , de 3D structuur zit toch volledig in de AZ-sequentie verwerkt? Maar misschien door gebrek aan chaperone-eiwitten als je het buiten de cel doet of is dat ook verkeerd gedacht?
Je vraag leek me zo iets typisch wat je in het labo kan tegenkomen, als je te snel gaat renatureren krijgt het eiwit de tijd niet om perfect op te vouwen. Zelfs bij zeer trage renaturatie sluipen er vaak foutjes in.

Eiwitten opvouwen is iets heel delicaats. Zoals je zelf al aangaf komen daar vaak chaperones aan te pas, maar als die om een of andere redenen zelf minder actief zijn zal dat ook gevolgen hebben voor je eiwit van interesse.

Dat de 3D structuur van een eiwit volledig in de AZ sequentie verwerkt zit zou ik niet meteen durven zeggen. Er komt daar ook heel wat thermodynamica bij kijken. Zelfs met de huidige technologie blijft het vaak bijzonder moeilijk om structurele modellen van eiwitten te ontwerpen zélfs al is de sequentie gekend.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer