Minimale buigradius plaat metaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Minimale buigradius plaat metaal

Beste lezers, ik zou graag willen weten wat de minimale buigstraal is van een plaat metaal. Nu heb ik in mijn documentatie ergens een tabelletje gevonden:

Rmin=C x plaatdikte

....................C

Koper.........0,25

Messing.....0,35

Staal..........0,5

Aluminium..2

Nu ben ik hier niet tevreden mee want ik vind het te globaal. Dus toen wilde ik het theoretisch gaan benaderen maar ik heb tot nu toe geen goed resultaat. Ik heb de volgende uitgangspunten genomen:
  1. ε=ΔL/L
  2. Bij het buigen van metaal ligt de neutrale lijn 1/3 van de straal vanaf de binnenkant van de gebogen plaat.
  3. Ik neem aan dat, wanneer het materiaal aan de buitenkant gaat scheuren, de maximale breukrek is bereikt op dat punt.
Ik beschrijf de rek aan de buitenkant van de bocht als volgt:

εbu=ΔL/L

daarmee zeg ik:

εbu=(Lnieuw-Loud)/Loud

Lnieuw= L buitenste buig lijn

Loud= L neutrale buig lijn

-->

εbu= (L buitenste lijn -L neutrale lijn) / L neutrale lijn

Ik kan de buiglijnen beschrijven m.b.v. de buigstraal en het deel van de buigcirkel:

L buitenste lijn = 2 • π • buitenste straal • deel van de buigcirkel

(--> Lbu= 2 • π • rbu • deel van de buigcirkel)

L neutrale lijn = 2 • π • neutrale straal • deel van de buigcirkel

(--> Ln= 2 • π • rn • deel van de buigcirkel)

Ik kan de neutrale buigstraal en de buitenste buigstraal beschrijven m.b.v. de plaatdikte en binnenste buigstraal

neutralestraal = binnenstraal + 1/3 • plaatdikte (--> rn= rbi+ 1/3d)

buitenstraal = binnenstraal + plaatdikte (--> rbu= rbi + d)

Als ik dit invul in de beschrijving van de buiglijnen krijg ik dit:

Lbu= 2 • π • (rbi + d) • deel van de buigcirkel

Ln= 2 • π • (rbi+ 1/3d) • deel van de buigcirkel

En als ik dit vervolgens invul in de beschrijving van de rek in de buitenste buiglijn van de gebogen plaat dan krijg ik dit:

εbu= (2 • π • (rbi + d) • deel van de buigcirkel - (2 • π • (rbi+ 1/3d) • deel van de buigcirkel)) / (2 • π • (rbi+ 1/3d) • deel van de buigcirkel)

In elke term, boven en onder het deelteken, bevind zich nu '2 • π • deel van de buigcirkel'. Dit valt dus tegen elkaar weg en er blijft dan dit over:

εbu= (rbi + d - (rbi+ 1/3d)) / (rbi+ 1/3d)

Dit kan vereenvoudigd worden tot:

εbu= 2d/(3rbi+ d)

Ik kan de binnenstraal dan ook beschrijven aan de hand van de vorige beschrijving:

rbi= (2-εbu)d / 3εbu

Maar als ik nu als voorbeeld staal zou nemen met een maximale breukrek van 20% (εbu maximaal=0,2)

Dan zou dit betekenen:

rbi minimaal= 3d

Terwijl dat met de gegevens van de simpele tabel bovenaan dit gezegd kan worden:

rbi minimaal= 0,5d

Wat klopt er niet aan mijn theorie? Theorie en praktijk kunnen toch niet zover uit elkaar liggen? Heeft het misschien te maken met de insnoering tijdens het buigen?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Harmen

Reageer