[scheikunde] Elektrolyse: Oxidatietoestand koper bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Elektrolyse: Oxidatietoestand koper bepalen

Hallo iedereen,

ik weet totaal niet hoe ik aan deze vraag moet beginnen. Een duwtje in de goede richting zou welkom zijn :)

Bij elektrolyse van een waterige zure oplossing die koperionen bevat ontstaat er zuurstofgas aan de anode en koper aan de kathode. Voor elke 16g zuurstofgas die gevormd wordt, wordt er 63,5g koper afgezet. Wat is de oxidatietoestand van de koperionen in de oplossing?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrolyse: Oxidatietoestand koper bepalen

  • hoeveel mol zuurstofgas wordt er gevormd?
  • hoeveel elektronen komen daarbij vrij?
  • hoeveel elektronen zijn dus beschikbaar om koper te vormen uit Cu?+
  • hoeveel mol koper wordt er gevormd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Elektrolyse: Oxidatietoestand koper bepalen

Ik loop bij het 2de bolletje vast. Om te weten hoeveel elektronen er vrij komen moeten toch eerst een reactievgl hebben? Hoe stel je doen op?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrolyse: Oxidatietoestand koper bepalen

zo heel erg nodig lijkt het me niet om hier een reaktievergelijking op te stellen. De oplossing als geheel zal per definitie neutraal blijven, dus of er nou O2- ionen kant en klaar in de oplossing zitten, of dat die eerst uit water of uit sulfaten of weet ik wat gevormd worden voordat het zuurstofgas wordt is per saldo onbelangrijk. Het gaat hier om het elektrische eindresultaat. En daarvoor heb je alles wat je weten moet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Elektrolyse: Oxidatietoestand koper bepalen

Jan van de Velde schreef: vr 04 jan 2013, 21:15
zo heel erg nodig lijkt het me niet om hier een reaktievergelijking op te stellen. De oplossing als geheel zal per definitie neutraal blijven, dus of er nou O2- ionen kant en klaar in de oplossing zitten, of dat die eerst uit water of uit sulfaten of weet ik wat gevormd worden voordat het zuurstofgas wordt is per saldo onbelangrijk. Het gaat hier om het elektrische eindresultaat. En daarvoor heb je alles wat je weten moet.


Dat wist ik niet, alles komt mooi uit, bedankt :)
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Reageer