Springen naar inhoud

Raman spectroscopie \ gedeutereerd phenylalanine

• Log in om te kunnen reageren

donkey1

donkey1

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2013 - 21:26

Beste mensen,

Ik probeer het volgende vraagstuk op te lossen echter ik kom er totaal niet uit. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen aangezien ik zeer binnekort mijn tentamen hierover heb :)

Het gaat om de volgende opgave:

Voor een Raman mapping onderzoek naar cellen is aan het groeimedium gedeutereerd phenylalanine (een aminozuur met een benzeenring in de zijketen) toegevoegd, dat door de cel is ingebouwd in diverse eiwitten. Deze eiwitten zijn vervolgens terug te vinden op grond van specifieke vibratriefrekwenties.

a) De aromatische C-H strekvibratie wordt normaal waargenomen bij 3050 cm-1; bereken deze waarde voor C-D in het gedeutereerd phenylalanine.

b) Phenylalanine geeft normaal een sterke Ramanpiek te zien bij 1002 cm-1, welke wordt toegeschreven aan een zgn ring-breathing vibratie, waarbij het koolstofskelet van de aromatische ring symmetrisch uitzet en krimpt. Zou deze vibratie veranderen door deutereren op grond van de formule van 1a ?

c) In de praktijk zien we deze vibratie bij gedeutereerd phenylalanine verschuiven naar 959 cm-1. Geef hiervoor een mogelijke verklaring.

Alvast bedankt !!!!

Ik hoop overigens dat ik dit wel op de juiste plaats heb neergezet, indien dit niet zo is mijn excuses.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 12:08

a) De aromatische C-H strekvibratie wordt normaal waargenomen bij 3050 cm-1; bereken deze waarde voor C-D in het gedeutereerd phenylalanine.

ken je het verband tussen de vibratiefrequentie van de harmonische oscillator en de massa van de betrokken atomen?
This is weird as hell. I approve.

donkey1

donkey1

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2013 - 20:09

ja die is gegeven door v(nu) = 0.5pi sqrt((k(m1+m2)/m1*m2)..

Ik zou alleen niet weten hoe je dit zou moeten gebruiken.. de vibratiefreq berekenen en vervolgens delen door de lichtsnelheid(in cm/s)? Wat zou ik dan als massa's moeten gebruiken..?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 20:13

zoals ik al zei, de massa's van de betrokken atomen.

Alles in de vgl is constant voor beide systemen, behalve de massa's, dus:
LaTeX

je kent de massa's van C en H en frequentie, waardoor je de constante kan,bepalen. Uit die constante en de massa van C en D vind je het gevraagde.

donkey1

donkey1

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2013 - 00:51

Aha that makes senses superbedankt ! Waarschijnlijk een heel stomme vraag, maar wat is de massa van D dan?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2013 - 10:08

http://nl.wikipedia....n_van_waterstof

donkey1

donkey1

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2013 - 16:06

Bedankt voor je hulp, het is nu gelukt om vraag a en b te maken, echter weet ik niet te verklaren waarom gedeutereerd phenylalanine verschuift naar 959 cm-1. Zou je me ook hierbij kunnen helpen of de verklaring kunnen geven waarom?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures