Springen naar inhoud

Kansrekenen: samenstelling gezin

• Log in om te kunnen reageren

Biesmansss

Biesmansss

• >1k berichten
  • 1201 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2013 - 21:38

Beschouw volgende twee opgaven:

1) Van een gezin weet je dat er twee kinderen zijn. De ouders gaan geregeld supporteren bij wedstrijden voor meisjesvoetbal, en daaruit mag je besluiten dat ten minste één van de kinderen een dochter is. Hoe groot is de kans dat het gezin twee dochters heeft ?

Oplossing: 1/3 = 33,33%

2) Een gezin bestaat uit twee kinderen. Je telefoneert en een dochter neemt op.
Wat is de kans dat het gezin twee dochters heeft ?

Oplossing: 50%

Kan iemand hier aan uit ? :P
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2013 - 21:50

1) P(MM|{MJ,JM,MM}) = 1/3.

2) P(MM|{MJ,MM}) = 1/2.
Quitters never win and winners never quit.

Biesmansss

Biesmansss

• >1k berichten
  • 1201 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2013 - 22:12

2) Kan toch evengoed MJ zijn ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2013 - 23:43

Ik snap niet goed wat je bedoelt. Dat staat er toch bij Dirk's oplossing? Bedenk je ook dat mj en jm hier hetzelfde zijn daar leeftijd van geen belang is en het enkel over geslacht gaat.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2013 - 01:30

Ik snap niet goed wat je bedoelt. Dat staat er toch bij Dirk's oplossing? Bedenk je ook dat mj en jm hier hetzelfde zijn daar leeftijd van geen belang is en het enkel over geslacht gaat.

Maar geldt dat dan ook niet bij 1 ? Dat mj en jm hetzelfde zijn bedoel ik. In 1 lijkt het me dat er gesuggereerd wordt dat mj en jm verschillend zijn. En het gaat hier toch ook alleen over geslacht ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 januari 2013 - 10:50

Let op de toevoeging "ten minste".
Quitters never win and winners never quit.

Biesmansss

Biesmansss

• >1k berichten
  • 1201 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2013 - 10:51

Mijn excuses, ik bedoelde JM. :)

Maar geldt dat dan ook niet bij 1 ? Dat mj en jm hetzelfde zijn bedoel ik. In 1 lijkt het me dat er gesuggereerd wordt dat mj en jm verschillend zijn. En het gaat hier toch ook alleen over geslacht ?

Dat is precies wat ik niet snap hier. :P

Let op de toevoeging "ten minste".

Uit twee kan je toch ook besluiten dat er ten minste 1 dochter is ? Aangezien deze heeft opgepakt ?

Veranderd door Biesmansss, 05 januari 2013 - 10:52

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2013 - 11:25

Misschien handig in dit probleem: Klik.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2013 - 14:09

Stel je weet niks over de kinderen van het gezin met twee kinderen. Alles is dan in principe mogelijk: MM, JM, MJ, JJ.
Nu vertel ik dat het gezin ten minste 1 meisje bevat. Hierdoor valt JJ als mogelijkheid af. Houd je over: MM, JM, MJ. Bij slechts 1 van de 3 mogelijkheden is er sprake van 2 meisjes.
Nu bel je naar het huis. Een kind neemt op en het blijkt een meisje te zijn. Stel dat dit het eerste kind is. Nu houd je over als mogelijkheden: MM en MJ. Als je veronderstelt dat het het tweede kind is dat opneemt dan houd je over: MM en JM. In beide gevallen (eerste of tweede kind neemt op) is de kans dat het andere kind een meisje is 50%.

Het verschil tussen beide situaties is dat je in de eerste situatie iets te weten komt over het paar en in de tweede situatie iets over een specifiek kind.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures