Springen naar inhoud

Richtende effecten op een benzeenring

• Log in om te kunnen reageren

Charelke_

Charelke_

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2013 - 22:45

Goeienavond,

Ik heb een vraag in verband met het richtend effect van substituenten op een benzeenring. Stel ik heb een benzeenring waar twee ortho-para richters opstaan, namelijk -O-CH3 en Cl- en ik voer een halogenering uit (Br2 en FeBr3), er moet dus een broom atoom geplaatst worden op de ring. Nu is mijn vraag, waar moet dat substituent broom juist geplaatst worden? Heeft één van beide richters voorrang op de andere of hoe werkt dat juist?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 02:17

Dat is lastig om te voorspellen zonder de hele quantummechanica ervan door te rekenen. In de praktijk zou de reactie kunnen resulteren in een megsel waarbij de verhouding afhankelijk is van de kracht van de richtende groepen.
Victory through technology

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 12:02

nu, in dit geval is de methoxygroep wel een veel sterkere richter dan het chlooratoom. De methoxygroep heeft een sterk sterk conjugatief/resonantie-effect.

Vraag is natuurlijk ook hoe de groepen precies op de ring staan (o/m/p), want het kan zijn dat ze op sommige posities elkaars effect versterken.

Sowieso is dat hele richter-gedoe ook maar "de meeste producten zullen..."

Veranderd door Typhoner, 05 januari 2013 - 12:15

This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures