Springen naar inhoud

berekenen wanneer brandstof zelf verbrandt onder compressie

• Log in om te kunnen reageren

a3_dboet

a3_dboet

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2013 - 12:43

hallo

Ik heb bezig met een profielwerkstuk voor school, het gaat over een scooter op ethanol.
Nu heb ik een probleem ik weet dat ethanol een hoger octaangetal heeft dan benzine, daarmee kan je je de compressie dus opvoeren omdat de kans dat de motor gaat pingelen een stuk minder is. Maar ik zou juist willen weten hoe je dat kan uit rekenen hoeveel meer compressie er kan zijn dan bij benzine. dit is nog al moeilijk omdat je aan het octaangetal dan eigenlijk helemaal niks hebt.

kan iemand mij mij helpen ? :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2013 - 19:36

Ik denk dat er zoveel andere parameters zijn dat het exacte moment van zelfontbranding niet triviaal is. Dat kun je ook al een beetje lezen uit de beschrijving op Wikipedia, waar heel grote verschillen in de maximale compressieratio te zien zijn tussen verschillende motoren met verschillende technieken.

Ook staan er daar getallen voor ethanol. Kijk eens op http://en.wikipedia....mpression_ratio

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2013 - 21:11

Bij welke compressieverhouding wordt de zelfontbrandingstemperatuur van ethanol bereikt?
Dat is dus de versimpelde vraag.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 februari 2013 - 22:57

@gravimetrus, nee ik denk niet dat dat de vraag is. De zelfontbrandingstemperatuur van ethanol kun je ook bij normale omgevingstemperatuur al bereiken.

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2013 - 23:11

@gravimetrus, nee ik denk niet dat dat de vraag is. De zelfontbrandingstemperatuur van ethanol kun je ook bij normale omgevingstemperatuur al bereiken.

Check even de definitie van zelfontbrandingstemperatuur.. :lol:

Van ethanol is die 363oC

Veranderd door gravimetrus, 12 februari 2013 - 23:13

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2013 - 20:39

Dat helpt dit topic niet vooruit: deze waarde is alleen voor zuivere ethanol, en daar spreken we hier niet over. Bovendien is de compressieverhouding die een bepaalde temperatuur bereikt ook afhankelijk van de starttemperatuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures