berekenen wanneer brandstof zelf verbrandt onder compressie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

berekenen wanneer brandstof zelf verbrandt onder compressie

hallo

Ik heb bezig met een profielwerkstuk voor school, het gaat over een scooter op ethanol.

Nu heb ik een probleem ik weet dat ethanol een hoger octaangetal heeft dan benzine, daarmee kan je je de compressie dus opvoeren omdat de kans dat de motor gaat pingelen een stuk minder is. Maar ik zou juist willen weten hoe je dat kan uit rekenen hoeveel meer compressie er kan zijn dan bij benzine. dit is nog al moeilijk omdat je aan het octaangetal dan eigenlijk helemaal niks hebt.

kan iemand mij mij helpen ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: berekenen wanneer brandstof zelf verbrandt onder compressie

Ik denk dat er zoveel andere parameters zijn dat het exacte moment van zelfontbranding niet triviaal is. Dat kun je ook al een beetje lezen uit de beschrijving op Wikipedia, waar heel grote verschillen in de maximale compressieratio te zien zijn tussen verschillende motoren met verschillende technieken.

Ook staan er daar getallen voor ethanol. Kijk eens op http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio

Berichten: 391

Re: berekenen wanneer brandstof zelf verbrandt onder compressie

Bij welke compressieverhouding wordt de zelfontbrandingstemperatuur van ethanol bereikt?

Dat is dus de versimpelde vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: berekenen wanneer brandstof zelf verbrandt onder compressie

@gravimetrus, nee ik denk niet dat dat de vraag is. De zelfontbrandingstemperatuur van ethanol kun je ook bij normale omgevingstemperatuur al bereiken.

Berichten: 391

Re: berekenen wanneer brandstof zelf verbrandt onder compressie

rwwh schreef: di 12 feb 2013, 22:57
@gravimetrus, nee ik denk niet dat dat de vraag is. De zelfontbrandingstemperatuur van ethanol kun je ook bij normale omgevingstemperatuur al bereiken.
Check even de definitie van zelfontbrandingstemperatuur.. :lol:

Van ethanol is die 363oC

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: berekenen wanneer brandstof zelf verbrandt onder compressie

Dat helpt dit topic niet vooruit: deze waarde is alleen voor zuivere ethanol, en daar spreken we hier niet over. Bovendien is de compressieverhouding die een bepaalde temperatuur bereikt ook afhankelijk van de starttemperatuur.

Reageer