Springen naar inhoud

Redoxreactie: oxidator en reductor

• Log in om te kunnen reageren

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 17:37

Hallo iedereen,

ik heb nog een vraag. Het in evenwicht brengen van redoxreacties lukt me al aardig tot ik aan de laatste oefening kwam:

De reactie tussen 1,1-dimethylhydrazine ((CH3)2NNH2) met distikstoftetroxide waarbij koolstofdioxide, stikstof en stoom gevormd wordt, werd gebruikt voor het aandrijven van de Apollo maanlandercapsules. Deze reactie werd gekozen omdat beide reactanten vloeibaar zijn bij 25°C en 1 bar en dus heel gemakkelijk opgeslagen kunnen worden en omdat de reactie tussen beide reactanten spontaan start. De reactanten werden gebruikt in stoichiometrische hoeveelheden; gezien de hoge kost om materialen in de ruimte te brengen zou het lanceren van één van de reactanten in overmaat verspilling betekenen.

a) welke verbinding is het oxidans en welke verbinding is het reductans in deze reactie?

Je krijgt dus deze reactie:

(CH3)2NNH2 + N2O4 rightarrow CO2 + N2 + H2O

Normaal kijk ik welke vergroot in oxidatiegetal en welke verkleint. Alleen zie ik het hier niet. Ik heb ook al eens gekeken naar een ander toppic ( http://www.wetenscha...e-redoxreactie/), maar daar heb ik geen probleem mee. je krijgt hier 2 verbindingen en die vormen 3 verbindingen. Ik weet niet hoe ik daar dan het oxidans en het reductans moet van bepalen.

Veranderd door Kwintendr, 05 januari 2013 - 17:47

Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2013 - 18:12

Kijk om te beginnen eens naar de oxidatietoestand van de N in N2O4 en naar die van de N in N2 .

De reactievergelijking is nog niet helemaal en evenwicht, maar dit terzijde.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 18:28

Kijk om te beginnen eens naar de oxidatietoestand van de N in N2O4 en naar die van de N in N2 .

die is +4 en in N2 is die 0, dus dat zal gereduceerd worden. Alleen snap ik niet hoe je het OG getal bepaald van N in 1,1-dimethylhydrazine. Je hebt daar 2 verschillende OG of hoe zit dat dan?
(Het oxidatiegetal van C in 1,1-dimethylhydrazine is -1 want we hebben een regel gezien die zegt dat voor elke waterstof die gebonden is aan een C, je -1 hebt en voor elk hetero-atoom heb je +1. Je hebt hier dus voor elke C -2 als OG. De ene N heeft dus +2 als OG omdat ze gebonden is aan die 2 methyl-groepen, de andere heeft -2 want hij is gebonden aan 2 H's)

De reactievergelijking is nog niet helemaal en evenwicht, maar dit terzijde.

ja inderdaad, de eerste vraag is om het oxidans en het reductans te bepalen, de twee die hier niet bijstaat is om ze met behulp van de halfreactie-methode in orde te brengen. Dat lukt me nog wel, als ik de weet wat het oxidans en het reductans zijn ;)

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2013 - 18:52

In 1,1-dimethylhydrazine zijn de oxidatiegetallen van de H's 1+ , van de C's 2-, dat is Ok.
De N is in beide gevallen -2, hij is meer elektronegatief dan C en dan H dus hij krijgt de minlading.

Controleer dit door nu alle oxidatiegetallen op te tellen van dit molekuul. De som moet nul zijn.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 18:56

Dan klopt het. Zijn er verbindingen waar 2 atomen een verschillend oxidatiegetal hebben in eenzelfde molecule? Zoja, wat doe je dan?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2013 - 19:07

Ja, in bv. azijnzuur CH3COOH is de eerste C 3- en de tweede C 3+.
De O's 2- en de vier H's elk 1+. De som is nul.

Wat bedoel je met: wat doe je dan?

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 19:08

dan heb je gelijktijdig een reductie en een oxidatie of neem je dan een soort van gemiddelde voor C?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2013 - 19:17

Nee je hebt een molekuul waarbij we volgens afspraak oxidatiegetallen hebben toekekend aan de atomen. (ze hebben niet echt die lading. We gebruiken die getallen alleen om redox hanteerbaar te maken.)

Pas als azijnzuur gaat reageren en je naar de oxidatiegetallen kijkt van de reactieproducten kun je zien of er elektronen zijn afgestaan of opgenomen.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 19:23

Nee je hebt een molekuul waarbij we volgens afspraak oxidatiegetallen hebben toekekend aan de atomen. (ze hebben niet echt die lading. We gebruiken die getallen alleen om redox hanteerbaar te maken.)

ik snap niet wat je hier mee bedoelt, wil je hiermee zeggen dat in azijnzuur er OG gegeven zijn aan de atomen?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2013 - 19:31

Ja aan de atomen van het azijnzuurmolekuul. H 1+, O 2- , één C 3- en de andere C 3+.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2013 - 19:39

ja oke, ik snap het, die kan je dan bepalen aan de hand van de structuurformule, bedankt!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures