[scheikunde] Orbitalen en Hybridisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Orbitalen en Hybridisatie

Hallo,

Ik heb binnenkort een tentamen en een deel daarvan gaan over orbitalen en hybridisatie. Nou snap ik van hybridisatie helemaal niks meer met z'n sp3 en sigma en pi bindingen :( . Ik snap nog wel wat orbitalen zijn en de verschillende schillen met hoeveel elektronen er in s, p, d en f orbitaal zitten. Maar zo gauw er gemengd gaat worden volg ik het dus niet meer. En in het tentamen moeten we dus kunnen uitleggen hoe een bepaalde stof met hybridisatie tot stand is gekomen.

Wie zou mij het kunnen uitleggen en misschien een voorbeeld kunnen geven? Of eventueel een site hebben waar het goed uitgelegd staat :) In ieder geval al heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Orbitalen en Hybridisatie

Misschien heb je hier iets aan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hybridisatie_(scheikunde)

Of google eens op: hybridization youtube.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Orbitalen en Hybridisatie

Ik heb veel gehad aan het volgende youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/kentchemistry, er staat vanalles op over chemie. Je gaat best op zijn kanaal -> video's -> upload's, dan scroll je naar beneden en er staan zeker een stuk of 40 video's over verschillende moleculen waar hij de lewis structuur en hybridisatie aan duid. Veel geluk!
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Orbitalen en Hybridisatie

Je weet waarschijnlijk dat de schillen zijn opgebouwt in K,L,M,N,O

hierbij is K de 1ste schil en die bevat 2 electronen

L bestaat uit 8 electro*nen

zo is de volgende reeks opgebouwd

K = 2 electronen

L = 8 electronen

M = 18 electronen

makkelijk kun je zeggen nummer van de schil zeg maar M = 3de schil (n)

bestaat uit 32 *2 = 18 opvulmogelijkheden

L schil n= 2 = 22*2 = 8 opvulmogelijkheden

nu is elke schil opgedeeld in subschillen

dit zijn de orbitalen de s, p en d ect. en kunnen per orbitaal maximaal 2 electronen bevatten.

hierbij is de volgende indeling

K schil bevat maximaal 2 electronen en zal hierbij alleen het S orbitaal vullen

L schil bevat maximaal 8 electronen zal hierbij hierbij eerst het S orbitaal vullen en de 3 p bindingen.

bijvoorbeeld Zink bestaat uit 30 electronen

opvullen

K schil = S orbitaal (2 electronen)

L schil = 1 S en 3 p orbitalen (8 electronen)

M schil = 1 S en 3 p en 5 d orbitalen (18 electronen)

L schil = 1 S (2 electronen)

dit zou de meest logische opvul volgorde zijn maar is in werkelijkheid iets anders namelijk

1s 2s 2p 3s 3p 4s 3d 4p 5s 4d 5p 6s 4f 5d 6p 7s 5f

hierin is te zien dat eerst het hoofdkwantumgetal n+1 van het S orbitaal wordt gevult voor het hoofdkwantumgetal n van het d orbitaal.

nu bij bindingen van verschillende atomen met elkaar is het makkelijker plaatjes en filmpjes te zoeken en te googlen op pi en sigma bindingen ook zoeken op "molecular orbitals" heeft misschien wel zin.

Berichten: 16

Re: Orbitalen en Hybridisatie

Oke allemaal heel erg bedankt! Ik ga even kijken

Reageer