Springen naar inhoud

verband tussen nuttig vermogen, rendement en arbeidsfactor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Superbee

    Superbee


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2013 - 13:42

Ik ben sinds lang geleden mijn cursussen eens wat aan het herhalen en lijk enkele begrippen door elkaar te halen.

Een motor heeft een toegevoerd vermogen dat omwille van een rendement naar een nuttig vermogen resulteert. n = Pt/Pn

Maar dan heb je ook nog eens de begrippen aktief vermogen, reaktief vermogen, en schijnbaar vermogen.

Wel wat ik daarvan weet is dat het schijnbaar vermogen aangevoerd wordt door het net aan de motor. Een deel van dit vermogen (nl reactief deel) is nodig om een magnetisch draaiveld op te wekken in de statorwikkelingen waardoor aan de as een nuttig of aktief deel ontstaat.

Ik duid ook bewust aan met het woord nuttig omdat ik dacht dat hiermee het zelfde wordt bedoeld :

Aktief vermogen = nuttig vermogen
Schijnbaar vermogen = toegevoerd vermogen

Ben ik juist?

Indien zo, kan ik opmaken dat P/S = (U.I.cosphi)/U.I = cosphi = rendement.

Is dit juist?
Zo niet waar zit mijn redeneerfout?

met dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

dannypje

    dannypje


  • >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2013 - 15:50

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat rendement niet noodzakelijk gelijk is aan cos phi. Cos phi is inderdaad de verhouding tussen aktief vermogen en schijnbaar vermogen. Maar ik vraag me af of je bij rendement niet de verhouding moet nemen tussen het vermogen dat je werkelijk krijgt en het aktief vermogen. Daarmee bedoel ik dat er bvb. nog verlies kan zijn vanaf het aktief vermogen door wrijving, warmte, enz. Dus ik denk dat het (netto) rendement lager kan liggen dan cos phi.
Denk bvb. aan een motor die een schijnbaar vermogen opneemt, met een zekere cos phi, maar daarna kunnen er nog verliezen optreden door wrijving van de motor-as met de lagers enz.

Maar opnieuw, ik ben geen specialist dus ik kan de bal misslaan hier.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

#3

Superbee

    Superbee


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2013 - 15:56

dus als je 't hebt over nuttig vermogen tov van toegeleverd vermogen dan is dat te wijten aan een mechanisch rendement? Dit zijn dus mechanische waarden.

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 januari 2013 - 17:08

Het rendement is de verhouding tussen het vermogen aan de as van de motor en het toegevoerd elektrisch vermogen. Het elektrisch vermogen is het aktieve vermogen.

Het asvermogen is altijd kleiner dan het aktief elektrisch vermogen, omdat er in de motor elektrische en mechanische verliezen optreden.

Aan de elektrische kant kun je schijnbaar vermogen, aktief vermogen en reaktief vermogen onderscheiden.
Schijnbaar vermogen (S) is spanning maal stroom.
Aktief vermogen (P) is S maal cosphi
Reaktief ® is S maal sinphi.

#5

Superbee

    Superbee


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2013 - 10:22

goed. En als nu het toegevoerd vermogen van een driefasenmotor gevraagd wordt?

Dan moet de factor vierkantswortel 3 ( ;) ) bij je berekening? Of niet?

Ps = V3 x UL x IL
PA = V3 x UL x IL x cosphi
PR = V3 x UL x IL x sinphi

#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 januari 2013 - 11:36

Inderdaad





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures