HCl om NaOH op te lossen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

HCl om NaOH op te lossen

Beste lezers,

Ik heb een praktisch probleem, maar vind geen ervaringsdeskundigen die me kunnen helpen, daarom ben ik op zoek naar een theoretische oplossing.

De afvoer van de badkamer is verstopt, een grote suffert heft daar in ongeveer 300 gram gootsteen ontstopper in geschud met ongeveer 250 ml kokend water.

Na 30 minuten heeft er zich een keiharde beton achtige waterdichte blokkade geformd.

De raad van de vakman was geen korrelvormige gootsteen ontstopper te gebruiken.

Howel ik dat waarschijnlijk ook zonder deze raad achter af zal proberen te onthouden, ben ik toch nog op zoek naar een opplossing/maar het mag ook een emulsie of suspensie of vaste stof zijn die zou kunnen helpen dit probleem zou kunnen oplossen, zonder kostbare mechanische hulp middelen als boren en frezen.

Er staat op the goodsteen korrels alleen NatriumHydroxide als ingredient.

Is het het proberen waard vanuit het standpunt bezien om het probleem op te lossen, zonder al te veel nieuwe problemen te maken, om te proberen om er voorzichtig HCl steeds een beetje oplossing bij te voegen. (De leidingen zijn van verchroomd metaal, (ik vrees aluminium) maar ik heb geen idee (het is in elk geval niet magnetisch)).

Mijn stille hoop zou zijn dat er met veel geborrel en gesis de volgende reactie zou kunnen plaatsvinden NaOH + HCl --> H20 + NaCl , waarna ik het riool belast met heet water en keukenzout, en er mischien nog een een goed doorlopende afvoer te verkrijgen is zonder het openboren, en vrezen van de afvoer.

Is dit realistisch? en verstandig om te proberen? Heeft er iemand mischien een andere suggestie?

Alvast hartelijk bedankt voor alle constructieve reacties.

met vriendelijke groet,

i. A. de grote suffert

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: HCl om NaOH op te lossen

NaOH is prima oplosbaar in water. Kun je met een slang o.i.d. tot bij de blokkade raken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: HCl om NaOH op te lossen

Toen de korrels vers waren losden ze prima op.

Maar omdat het water niet door liep dacht ik dat het beter was niet nog meer water toe te voegen, omdat de concentratie van de NaOH dan alleen maar minder zou worden, dus ik hoopte dat het zich met de tijd door de blokkade zou reageren. Ik heb later zelfs nog wat poeder toegevoegd.

Maar nu is het dubbel geblokkeert, en er staat nog steeds een laag water op.

Zelfst met breinaalden en schroevendraaiers is er egeen doorkomen aan (de nieuwe blokade is ver boven het Sifon), het is echt net beton zo hard als beton geworden. Dus met een beetje extra water druk loopt gewoon de hele wasbak vol. Met druk van de rubber onstopper gebeurt er in elk geval niks.

Mischien is het ook al helemaal geen NaOH meer maar is het een reactie met wat anders aan gegaan waardoor het nu zo hard is. Aangezien milde HCl oplossingen ook gebruikt worden om hard geworden cement resten te verwijderen, hoopte ik dat het het mischien het proberen waard zou zijn. maar als er niks gebeurt zit ik met een geblokkeerde leiding vol met HCl oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: HCl om NaOH op te lossen

Tot hoe hoog zit deze verstopping?

kun je er met je vingers aankomen?

Of een laagje water erboven en daar met je vinger in.

Want als dit werkelijk NaOH is dan zal je vinger heel glad gaan aanvoelen als het NaOH betreft.

Let er wel op dat je je handen weer goed wast.

Als het werkelijk de goodsteenontstopper is dan zou je eerst kokend water kunnen toevoegen en dit blijven toevoegen want het is bekend dat goodsteenontstopper uitkristaliseerd bij koud water. De reden hiervoor weet ik niet aangezien NaOH goed oplosbaar is.

En als je leiding uit aluminium bestaat zou ik het niet overwegen om daar zuur bijvoorbeeld HCl in te gooien.

Dit omdat het zuur de aluminium aan zal tasten en je niet zeker weet hoelang deze oplossing in je leiding blijft.

Berichten: 8

Re: HCl om NaOH op te lossen

Als ik het water aanraak voelt dat heel basisch (glad en droog).

Het probleem is dat er echt geen druppel door loopt en ik al het water wat ik toevoeg, ook weer weg moet halen,

Het koelt heel snel af en er gebeurt gewoon weinig.

Boven de prop zit ingeveer 100 ml water in de afvoer (8 cm hoog, pijp doorsnede ongeveer 4 cm) en er staat nog wat water in de wasbak.

Mischien moet ik er wat kaarsen onder zetten om ook het gedeelte waar ik het nu niet echt warm krijg met warm water van de boven kant, warm te maken.

Het idee dat het mischien weer oplost door warmte, geeft weer wat hoop, dus ik ga verder proberen, steeds niew kokend water toe te voegen, het weg te scheppen, en weer toe te voegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: HCl om NaOH op te lossen

Enig idee hoe lang deze prop is?

En onder deze verstopping zit later weer een verstopping die op dezelfde manier is ontstaan?

En als de vloeistof boven de prop basisch is betekend dat het wel in het water begint op te lossen

Als het wil oplossen kun je proberen stroming in de bak te maken met een mixer of iets dergelijks om het oplossen te versnellen.

Het is maar heel theoretisch wat ik voorstel omdat je geen gebruik van mechanische apparatuur wilt maken verder.

Berichten: 8

Re: HCl om NaOH op te lossen

ik heb er in totaal ongeveer 300 gram pulver bij gegooit, dus ik denk dat de pijp voor voor ongeveer 5 cm vol zit, en daaronder de hele sifon ook nog eens ongeveer 10 cm. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: HCl om NaOH op te lossen

Kun je er geen trekveer doorrammen? Als er dan eenmaal vloeistof loopt, gaat de rest ook wel mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: HCl om NaOH op te lossen

oke maar als het werkelijk om zulke hoeveelheden gaat moet het oplossen of stuk.

met een trekveer zal het ook niet gaan lukken want als je prop zich zal verplaatsen komt het bij een volgende bocht vast te zitten.

weet zo niet als je een pomp hebt waar een slang aan gekoppeld kan worden en deze naar de prop te begeleiden om zo een verversing van vloeistof te krijgen. Waardoor de oplosbaarheid vergroot

Berichten: 8

Re: HCl om NaOH op te lossen

we zijn nu bezig met steeds kokend water en breinaalden, en lange schroevendraaiers, het water loopt nog steeds niet maar we komen steeds dieper, dus of het lost op, of de druken de prop er dieper in.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: HCl om NaOH op te lossen

Fuzzwood

ik denk dat die trekveer voor de eerste prop wel zal lukken.

maar bij een 2de prop verder in het systeem na waarschijnlijk een paar bochten is het moeilijk kracht op een trekveer te zetten.

Als je gebruik gaat maken van een trekveer is er een trukje om door meerdere haakse bochten te komen.

dan moet je met 2 personen zijn en moet de 1 de trekveer goed vasthouden boven het gat.

dan moet een 2de persoon aan het begin van de trekveer beginnen te draaien met de veer mee.

bij genoeg spanning moet de eerste persoon de veer loslaten waarna het in de meeste gevallen de bocht zal passeren.

Berichten: 8

Re: HCl om NaOH op te lossen

4 stints van 1,5 liter kokend water, 10-15 min poeren met breinaalden. ik dacht we poeren alles alleen maar dieper, en mischien zelfs de bocht om het sifon weer omhoog. Maar er veranderde teminste iets, in vergelijking met het poeren in koud water van vanmiddag. En toen in een keer begon het 1 minuut geleden door te lopen, en nu loopt het weer helemaal goed door.

Het was vooral de tip dat het bij heet water weer oplost. Eigelijk heel logisch maar ik had er niet niet zo veel hoop in omdat ik het in het begin ook met heet water had geprobeert,

(We hebben geen trekveer, maar het was echt zo hard, dat ik twijfel of we het daar mee hadden kunnen lospoeren), maar ik weet ook niet of het het lospoeren, of gewoon het steeds weer nieuw toevoegen van kokend water was.

Maar het is gelukt.

A V, Fuzzwood, Iedereen Hartelijk bedankt, probleem opgelost.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: HCl om NaOH op te lossen

Mja bedacht me net, te laat natuurlijk voor jou, dat er heel gauw NaOH.H2O kan ontstaan bij te lage temperaturen en te hoge concentraties. Elk restje water wordt dan gebruikt voor kristalwater, met jouw probleem tot gevolg helaas.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: HCl om NaOH op te lossen

Dit is zeer goed nieuws.

Het is altijd zeer vervelend als een afvoer verstopt zit waar je tot in de avond mee zoet kan zijn.

Edit:

haha klopt Fuzzwood had er helemaal niet bij stilgestaan dat NaOH hygroscopisch is.

Berichten: 8

Re: HCl om NaOH op te lossen

Ja achteraf is het eigelijk heel logisch dat de maximum oplosbare NaOH concentratie bij hogere temperaturen veel hoger ligt. Maar ik was in paniek, door de vele wanhoops boodschapen die ik las op andere forums van lot genoten, waarbij iedereen het alleen maar ontraade om ooit ontstoppings korrels te gebruiken, en daarna kwamen de horror verhalen over leidingen uitfrezen, en uitboren. Toen was ik in de ban van het HCl idee, maar dit was veel eenvoudiger en veiliger.

Iedereen nogmaals hartelijk bedankt.

Reageer