[Engels] weglaatstreepje?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 396

[Engels] weglaatstreepje?

In het Nederlands heb je een weglaatstreepje, maar kan dat in het Engels ook?

Kan ik bijvoorbeeld dit schrijven:

'object- and image distance' (zoals 'voorwerp- en beeldafstand')

Het is misschien vreemd omdat de woorden in het Engels los staan, maar met een streepje lijkt het mij duidelijker dat het twee keer om een afstand gaat en niet om 'het object' en om 'de beeldafstand'.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Engels] weglaatstreepje?

Ik heb begrepen dat ze dat in het Engels niet kennen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 396

Re: [Engels] weglaatstreepje?

bedankt voor het snelle antwoord, dus dan wordt het 'object and image distance' .

Andere reacties zijn uiteraard nog welkom, maar alle bronnen die ik heb bekeken over het gebruik van een 'hyphen' bevatten geen situaties zoals deze, dus dan zal het inderdaad wel niet bestaan in het Engels. (wel als er normaal gesproken ook al streepjes tussen de woorden staan).

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: [Engels] weglaatstreepje?

Ik heb ooit s ergens gelezen dat dit komt doordat Engels minder 'stapelt'. Waar Nederlands vliegtuigwiel zegt, zal Engels airplane wheel schrijven. Duitsers zijn dan weer kampioenen in stapelen.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 289

Re: [Engels] weglaatstreepje?

In het Nederlands gebruik je het streepje alleen als je een deel van een samengesteld woord weglaat; schrijf je de woorden los van elkaar, dan wordt geen streepje gebruikt. (Zie dit artikel van Onze Taal voor een paar voorbeelden.)

Het Engels kent geen weglaatstreepje. Omdat in het Engels samenstellingen los geschreven worden (vergelijk police academy / politieacademie), hebben ze zo'n streepje ook helemaal niet nodig.

Berichten: 396

Re: [Engels] weglaatstreepje?


Omdat in het Engels samenstellingen los geschreven worden (vergelijk police academy / politieacademie), hebben ze zo'n streepje ook helemaal niet nodig.


'Niet nodig' vind ik wat hard gesteld, want zoals ik in mijn eerste bericht zei krijg je nu verschillende mogelijke interpretaties. Met een streepje zou je de bedoelde interpretatie af kunnen dwingen. Maar blijkbaar wordt dat niet gedaan.

In de gevallen waarbij je in het Nederlands geen streepje gebruikt heb je dit interpretatieprobleem niet. In ieder geval niet in de voorbeelden die op Onze Taal worden genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [Engels] weglaatstreepje?

Olezgus schreef: ma 07 jan 2013, 10:37
'Niet nodig' vind ik wat hard gesteld, want zoals ik in mijn eerste bericht zei krijg je nu verschillende mogelijke interpretaties.
In losse zinnen zul je dat probleem inderdaad tegenkomen. Maar in een context is het normaal toch duidelijk? Vind je het toch nog onduidelijk kun je natuurlijk steeds gewoon tweemaal "distance" zetten.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 396

Re: [Engels] weglaatstreepje?

Heb je helemaal gelijk in. Door de context is het ook in mijn geval direct duidelijk. Dankjewel allemaal :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Engels] weglaatstreepje?

Drieske schreef: ma 07 jan 2013, 10:53
Maar in een context is het normaal toch duidelijk? Vind je het toch nog onduidelijk kun je natuurlijk steeds gewoon tweemaal "distance" zetten.
Dan zou ik in dit geval "the distance of object and image" schrijven.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [Engels] weglaatstreepje?

Dat is inderdaad een nog mooiere oplossing hier ;) . Ik had er ook niet echt over nagedacht hoe het klonk, maar ik weet dat ik wel vrij vaak teksten tegenkom waar dergelijke zaken gebeuren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer