Springen naar inhoud

Netwerk of programmeren

• Log in om te kunnen reageren

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2013 - 08:22

Netwerkbeheerder of programmeur & analist? Tussen deze twee afstudeerrichtingen, moet ik mijn keuze maken.

Ik doe avondschool, centrum voor volwassenenonderwijs met het oog op het behalen van hbo "graduaat". Uit de basis van de opleiding heb ik geleerd dat netwerk gemakkelijker is dan programmeren maar ik doe liever deze laatste. Afgestudeerden in netwerk zijn in meerderheid en vinden gemakkelijk een job!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 07 januari 2013 - 15:36

Ik zou zeggen: doe vooral waar je hart ligt, dat hou je het langste vol en je gaat dan (als je in een leuk bedrijf werkt) iedere dag met plezier naar je werk.
Als programmeur is bij mijn weten zat werk te vinden, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2013 - 15:51

Dankuwel Ger.
Uh-hmm, mijn hart ligt zeker zonder twijfels bij programmeren en om reden en deze is dat ik graag zie dat dingetjes zelf creëer. Tijdens de basis opleiding heb ik in alle onderdelen +68% gehaald behalve in drie programmeer onderdelen: (1, 2 en beetje in multimedia met script), daar waren de punten minder goed (50%-52%). Het brengt een soort van tegenslag teweeg, maar van sommige mensen, zeker een iemand die in ontwikkeling werkt, heb ik gehoord dat programmeren niet aan te leren is, niet iets dat je leert, maar iets dat je hebt of niet hebt. Men ziet hier verschil tussen programmeren in de zin van middelen kennen (een ontwikkelingstechnologie beheersen) en problem-solving (het hart en kern van programmeren); dit laatste leer je niet want ofwel ben je analytisch ingesteld ofwel niet. In hoeverre klopt dit? :oops:

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2013 - 16:34

Het is moeilijk om op basis van die cijfers alleen iets te zeggen. Wat ging er slecht? De theorie? Het programmeren zelf?

Kan je misschien ook iets meer over jezelf vertellen? Je volgt nu avondonderwijs, maar wat heb je daarvoor gedaan qua studies en/of werk?

Ik weet niet op hoeveel tijd je al die onderdelen hebt afgelegd, maar ik kan goed begrijpen dat het niet simpel is als je van 0 begint en dan direct Java, PHP, HTML, CSS, Javascript etc voorgeschoteld krijgt :)

Algemeen is het vooral een kwestie van oefening. Als je een nieuwe (spreek)taal wil aanleren dan zal je ook pas echt vooruitgaan als je daar actief mee bezig bent. Als je het graag doet dan denk ik dat het wel zal lukken.

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2013 - 16:49

Geen feedback gekregen dus ik weet het niet voor zeker wat er misging, alhoewel! ik moet toegeven dat mijn programma's niet volledig afgewerkt waren voor p1 en p2.

Vóór de huidige opleiding verliet ik de school op mijn 16de.
2de jaar van 2de graad (aso) behaald.

Een nieuwe natuurlijke taal leren is mogelijk en men kan het zelfs beheersen mits oefen en gebruiken, dit wil lang niet zeggen dat men hierdoor in staat zou zijn om (roman)boek te schrijven; Analogie: C# van binnen en buiten kennen en weten welke code/bibliotheek of functie wat doet is iets, maar, en zo heb ik het aangenomen, dit is iets en echte ontwikkeling, nl. problem-solving, is iets anders, of is dit bijgeloof (maw problem-solving kan je wel leren)? :D

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2013 - 17:47

Mja zonder je te willen ontmoedigen zou ik eigenlijk ook eerder zeggen dat het een skill is die je hebt of niet hebt.

Ik denk dat jouw situatie nogal uniek. Je gaat best eens praten met iemand in jouw opleiding die zicht heeft op je resultaten (een leerkracht of een studiebegeleider ofzo). Het is voor jezelf ook interessant om de verklaring achter die lage cijfers te kennen. Als je daarnaar vraagt zal je die vast wel kunnen krijgen.

Sowieso is het ook belangrijk om de oefeningen en projecten te maken en te verbeteren waar je fout zat. Daar leer je het meeste van.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2013 - 01:26

heb ik gehoord dat programmeren niet aan te leren is, niet iets dat je leert, maar iets dat je hebt of niet hebt.

Er wordt inderdaad gezegd dat je programmeren niet kunt leren, maar ik heb nog nooit gehoord dat het een "talent" zou zijn.

Programmeren is volgens mij iets dat je enkel leert door ervaring op te bouwen. Het blijkt erg moeilijk om aan te leren op een schoolse manier. Als je het nog nooit echt gedaan hebt, een groot programma of grote stukken software geschreven van scratch, dan zie je van veel concepten gewoonweg niet waarom ze relevant of belangrijk zijn. Als je nooit hebt geprogrammeerd in talen met sterke beperkingen op, zul je veel patronen missen, lijkt mij.

Dus, ja, problem solving kun je volgens mij wel leren, maar het neemt tijd en veel oefening. Je zult het dus niet op school leren. Geen enkele goede programmeur die ik ken (en ik ken er toch wat) heeft het op school geleerd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2013 - 13:55

Mja zonder je te willen ontmoedigen zou ik eigenlijk ook eerder zeggen dat het een skill is die je hebt of niet hebt.

Hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk heeft de een meer talent dan de ander hiervoor, maar zoals het geldt voor wiskunde, voor talen, voor muziek of voor sport: als je maar goed genoeg oefent, gaat het je zeker lukken. Gelukkig zie je dit zelf ook in door jezelf later weer tegen te spreken:

Sowieso is het ook belangrijk om de oefeningen en projecten te maken en te verbeteren waar je fout zat. Daar leer je het meeste van.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2013 - 15:06

Hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk heeft de een meer talent dan de ander hiervoor, maar zoals het geldt voor wiskunde, voor talen, voor muziek of voor sport: als je maar goed genoeg oefent, gaat het je zeker lukken.

Ik heb mezelf daar slecht uitgedrukt. Correcter is dat ik geloof dat die vaardigheden ontwikkeld worden over lange tijd (en meestal voor je volwassen bent). Niet dat het later niet meer mogelijk is, maar dat zal moeizamer gaan. TS mag niet verwachten dat het voldoende is om enkel die lessen avondschool te volgen. Zeker omdat hij de fysica, chemie en wiskunde (oefening in analytisch denken) van het 5e en 6e middelbaar niet gehad heeft.

Net zoals 317070 ook al zegt, zijn de goeie programmeurs die ik ken al met informatica bezig vanaf ongeveer 16 jaar oud (scripten, programmeren, websites maken).

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2013 - 18:33

Net zoals 317070 ook al zegt, zijn de goeie programmeurs die ik ken al met informatica bezig vanaf ongeveer 16 jaar oud (scripten, programmeren, websites maken).

Dat wilde ik niet zeggen. Ik ken er verschillende die pas na hun 30e hebben leren programmeren. Bij de hackers die ik ken zijn er zelfs verdacht veel die hun school nooit afgewerkt hebben.

De rode lijn is wel dat ze allemaal veel ervaring hebben opgebouwd. En ervaring leer je niet op school.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2013 - 00:59

Mooie discussie hoor. Ik zal wel voor programmeren gaan omdat ik het graag doe anders leer ik iets tegen mijn zin in. Daarenboven heb ik niets te verliezen want avondonderwijs is combineerbaar met werk of met beschikbaar te zijn voor werk. Merci allemaal. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures