Benaming mechanische zekering

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Benaming mechanische zekering

Ik ben op zoek naar de naam van een elementje dat gebruikt wordt om bij een specifieke kracht te breken (als veiligheid)

Ik heb hier een motor met een touwtje eraan die ongeveer 50kg kan trekken. Hierdoor is het in staat om de volledige opstelling kapot te trekken, wat niet de bedoeling is. Om dit te vermijden zou ik willen een soort van breekstrookje te gebruiken, die breekt bij pakweg 30kg.

Een equivalent van een zekering, maar dan mechanisch.

Alleen, kent iemand de naam van zoiets in het Nederlands of het Engels? Ik vind het niet terug.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Benaming mechanische zekering

Het eerste woord dat in me opkomt is breekpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Benaming mechanische zekering

Inderdaad, breekpen, breekstift, breekbout of shear pin.

Breekbout kan echter ook slaan op een bout met een taille die ervoor zorgt dat je de bout niet te zwaar aan kan halen (dan breekt de kop er af).

Een breekboutje van kunststof kan in dit geval handig zijn: Boutje wordt afgeschoven bij te grote kracht, is goedkoop en beschadigt tijdens afschuiven de hardere materialen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Benaming mechanische zekering

Een inlegspie van een zachte metaalsoort ; Lood , tin ,roodkoper of juist een kleiner model zou een oplossing kunnen zijn.

De dikte en lengte is uit te rekenen :

http://www.brammer.nl/downloads/270450-inlegspieen-din-6885a.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Benaming mechanische zekering

Another vote voor (een koppeling met) shear pin: dikwijls van (een soort) messing wegens zijn bros gedrag en een kleine spreiding van resultaten bij testen.

Edit: de datum niet gezien, maar het kan maar ter info blijven staan...

Hoe is het dan afgelopen?

Reageer