Energie 'verplaatsing' bij interferentie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Energie 'verplaatsing' bij interferentie

Op mijn opleiding (leraar natuurkunde 2e graad) zijn we nu bezig met het onderwerp golven. Vandaag hebben we het practicum gedaan waarbij we licht door tralies heen hebben laten gestuurd, daaruit volgde punten op de muur. De hoek tussen de punten was afhankelijk van hoeveelheid openingen per millimeter. Tussen de punten is er geen licht waar te nemen door uitdoving.

Nou is mijn vraag de volgende: hoe komt het dat de energie die bij uitdoving 'verdwijnt' er bij de punten die punten die wel zichtbaar zijn 'bij komt'. Hoe het licht uitdooft en dat de energie allemaal naar de bundels gaan die versterkt worden is mij dus duidelijk, hoe de energieverdeling plaatsvindt is nog een compleet raadsel. Wie kan mij helpen?

Berichten: 396

Re: Energie 'verplaatsing' bij interferentie

Stel dat je voor de tralie 1 golffront hebt. Na de tralie heb je er een heleboel. Op elk punt kan je de E vectoren optellen, en ook de B vectoren. Op sommige punten blijft er dan niks over en op andere wel.

Maar dan.. wat is de 'energie' die wordt herverdeeld? Geen fotonenergie, want de frequentie blijft gelijk en E=hf. Het is de intensiteit die verandert, dus het aantal fotonen per seconde. Op sommige punten komen geen fotonen meer, op andere punten juist extra veel. Het proces (de interferentie) kan je volgens mij onmogelijk beschrijven met fotonen, omdat het juist uit de golfeigenschap volgt.

De energie in een EM golf, zoals licht, beschrijf je ook wel met een Poynting vector, waarin expliciet E en B terugkomen. Vanuit deze beschrijving zie dat de energie automatisch verdwijnt als de velden optellen tot 0.

Dat zijn mijn gedachten hierover... hopelijk kun je er wat mee.

Reageer