[biologie] Cytochroom C concentraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Cytochroom C concentraties

Voor een practicum biochemie moet ik de concentratie cytochroom c uit runderhart bepalen met behulp van uv spectrofotometrie.

Aan verschillende monsters uit zuiveringsstappen wordt natriumdithioniet toegevoegd zodat het cytochroom c reduceert. Er wordt ook een standaard van 10mg/ml meegenomen. De concentratie wordt berekend met de lambert beer formule (E=Ԑ*c*l).

Nu mijn probleem: De concentratie die hier uit komt is in mol per liter, Ik moet echter de concentratie berekenen in mg/ml (gram per liter) Ik moet dus het aantal mol omrekenen naar gram. Cytochroom c heeft een molmassa van ongeveer 12000 g/mol en een molaire extinctie coefficient van 29,5 mM-1.cm-1

Een voorbeeld: de standaard cytochroom c oplossing van 10 g/l heeft een absorptie van 1,9626 bij 550nm. De concentratie zou dan zijn: c=E/ Ԑ*l >> c=1,9626 / 29,5 * 1 = 0,0665 mol/l

0,0665 mol * 12000 = 798 gram in 1 liter

Dit klopt totaal niet met de bekende concentratie van 10 g /L

Kan iemand mij uitleggen wat ik hier verkeerd doe?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Cytochroom C concentraties

mM betekend mmol/l

Berichten: 4

Re: Cytochroom C concentraties

dom dat ik dat over het hoofd heb gezien..

In ieder geval bedankt voor het snelle antwoord.

Ik kom nu uit op 7,79 g/L wat nog steeds niet overeenkomt met 10 g/L maar dit zal wel komen omdat de standaard cytochroom c oplossing die gebruikt is tientallen jaren oud is.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Cytochroom C concentraties

Kun je je berekening eens laten zien.

Ik kom zo snel even uit op 0.779 g/l

het kan ook zijn dat ik ergens een foutje maak

Reageer