Tesla en Edison?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Tesla en Edison?

De naam Edison kende ik al gewoon vanuit m'n jeugd,

als uitvinder van electrische lamp en grammofoon en

wel meer dan dat.

Via Internet leerde ik ook de naam Tesla kennen,

waarbij om te beginnen opviel dat hij wisselstroom

introduceerde.

Er heeft een "war of the currents" bestaan die gewonnen

werd door Tesla, en de Niagarawatervallen werden

gebruikt om met wisselstroom electriciteit op te wekken,

en te transporteren.

Tesla wordt ook wel een "vergeten genie" genoemd,

oa vanwege inductiemotor ...

Onlangs zag ik volgende video over Tesla en Edison

(maar vooral Tesla) en vroeg me af of er hier

evt belangstelling is voor zoiets als dit?

UFOTV® Presents : Nikola Tesla - The Untold Story

Afbeelding

Berichten: 60

Re: Tesla en Edison?

ik neem aan dat Tesla ook iets te maken heeft met Tesla Coil? Ik hoor dat zo vaak maar weet eigenlijk niet wat het is

Berichten: 12.262

Re: Tesla en Edison?

Die draagt zeker zijn naam inderdaad.

Overigens denk ik niet dat Tesla een 'vergeten' wetenschapper is - vrijwel iedereen die wat doet met electronica zal zijn naam wel kennen. Voor het hele brede publiek is de bekendheid misschien een stuk minder, die zullen Edison kennen als de 'uitvinder' van de gloeilamp en grammafoon.

Verbazend is het natuurlijk niet - ik denk niet dat de gemiddelde mens weet wie de uitvinder was van zaken als de vaccuumbuis, led, halfgeleidertransistor, tv-beeldscherm, chip, of voor mijn part de fiets.

Wellicht zal dat met de tijd wel veranderen - ik denk dat mensen de waardering voor iets als de gloeilamp vrij snel zullen verliezen naarmate die uit het straatbeeld verdwijnen. Veel morderne uitvindingen hebben echter geen 1 held die het gevonden heeft maar zijn gevolg van teamwork, wat het weer lastig maakt er 1 naam aan te koppelen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tesla en Edison?

Het zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben gehad dat Edison een goede zakenman met goede connecties was en Tesla met name een goede natuurkundige/elektrotechnicus.Edison is -mede daardoor- een nationale held geworden in de USA, ook al "had Tesla gelijk".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Tesla en Edison?

Op een wetenschapsforum mag ook wel vermeld worden dat Edison helemaal niet de uitvinder is van de gloeilamp. Niet dat ik zijn prestaties teniet wil doen, maar het "ding" bestond al. Hij heeft de gloeilamp wel aanzienlijk verbeterd.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: Tesla en Edison?

Ik zoek een plan of een getekend plan of iets in die aard van de tesla transformator van Nicolas Tesla. Dit zou mij erg helpen. ik vroeg mij af uit welke onderdelen die transformator bestaat en ik eventueel een mini versie zou kunnen bouwen.

Berichten: 12.262

Re: Tesla en Edison?

Raspoetin schreef: di 08 jan 2013, 08:59
Op een wetenschapsforum mag ook wel vermeld worden dat Edison helemaal niet de uitvinder is van de gloeilamp. Niet dat ik zijn prestaties teniet wil doen, maar het "ding" bestond al. Hij heeft de gloeilamp wel aanzienlijk verbeterd.
Vandaar ook mijn aanhalingstekens rond uitvinder. Wel is hij degene die de gloeilamp verbeterde en in de markt wist te zetten voor breed gebruik, geen onaanzienlijke prestatie.

Wat de tesla transformator betreft: Ik vermoed dat je doelt op wat algemeen bekend is onder de naam 'tesla coil' - het apparaat waar aan de bovenkant de vonken uit vliegen. Er is hier veel over te googelen, maar pas wel op met wat je vindt en daarmee doet. De vonken uit de secundaire winding van die dingen zijn 1 ding, maar de aanstuurcircuits voor de primaire winding werken in de regel met dodelijke voltages en stroomsterktes.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Tesla en Edison?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in Praktische wetenschappen - elektrotechniek en is dus verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Tesla en Edison?

Google is je vriend.

Tik in Google eens in mini Tesla coil, en de tekeningen filmpjes, tips, huisvlijt en bouwpaketten vliegen je om de oren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Tesla en Edison?

Dit is een klassieke Tesla-transformator die ik gemaakt heb:

http://www.youtube.com/watch?v=4VO9RSRpsTs

En dit is er een die minder lawaai maakt :) , met een radiolamp:

http://www.youtube.com/watch?v=nmAIRTIHNuU

Reageer