Finale impuls = 0

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Finale impuls = 0

Hallo, ik heb een vraag met antwoord, maar ik weet niet hoe ik op het antwoord moet komen, kunnen jullie me helpen?

14) Twee kano’s liggen stil naast mekaar in het meer. Een man uit kano 1 duwt kano 2 met een kracht F weg. Wat kan men zeggen van de resulterende impuls en kinetische energie van het systeem?

a. de finale impuls is volgens de richting van de kracht F en de finale kinetische energie is nul J.

b. de finale impuls is volgens de richting van de kracht F en de finale kinetische energie is positief.

c. de finale impuls is nul (kg m/s) en de finale kinetische energie is positief.

d. de finale impuls is nul (kg m/s) en de finale kinetische energie is nul J.

Het antwoord is c. Maar nu vraag ik me af, ofdat de finale impuls 0 is doordat de kano wordt afgeduwd, en dus wordt losgelaten.

Mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Finale impuls = 0

Denk aan de impuls van het systeem

Denk aan actie = -reactie

Denk aan de richting van de impulsen.

Berichten: 3

Re: Finale impuls = 0

Oh, Dus doordat beide dezelfde impuls hebben, heffen ze elkaar op en wordt het nul?

Bedankt!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Finale impuls = 0

Ben je bekend met het begrip ""krachtstootvector
\(\vec{S} \)

Berichten: 3

Re: Finale impuls = 0

Neen die ken ik niet..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Finale impuls = 0

\(Massaimpulsvector (begin)+\vec{S}=massaimpuls (eind)\)
\(\vec{S}=\int \vec{F} \cdot dt \)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Finale impuls = 0


Oh, Dus doordat beide dezelfde impuls hebben, heffen ze elkaar op en wordt het nul?
Zelfde impuls, tegenovergestelde richting.

De wet van behoud van impuls schrijft voor dat de impuls van een systeem niet wijzigt tenzij er een externe kracht wordt uitgeoefend.

De impuls van het systeem dat uit beide boten bestaat is aanvankelijk nul.

De kracht van de duw is een interne kracht, binnen het systeem. Er worden geen externe krachten uitgeoefend, dus moet de impuls van het systeem nul blijven.

Dat klopt natuurlijk, want de ene boot gaat met exact dezelfde impuls een richting op, als de andere in precies de tegenovergestelde richting. Beide impulsen heffen dus elkaar inderdaad volledig op, want ze zijn even groot en hun vectoren zijn exact tegengesteld.

Natuurlijk is er wel kinetische energie. Die zit in beide boten die immers een snelheid gekregen hebben.

Reageer