Springen naar inhoud

Construct validity - SPSS

• Log in om te kunnen reageren

Soldier2000

Soldier2000

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2013 - 10:17

Het zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar toch kom ik er niet uit, misschien kan iemand mij hier helpen :)

Ik wil voor mijn onderzoek de construct validity gaan bepalen, dit wil ik weer gaan doen door de convergent en discriminability validity te gaan bepalen.

Convergent validity kun je bepalen met behulp van de average variance extracted en communlity index.

Discriminant validiteit kun je meten door te kijken of de average variance extracted groter is dan het kwadraat van de construct correlations met de andere factoren.

Maarja, hoe doe je dit nu in SPSS. Ik heb al flink wat gezocht, maar ik om er eigenlijk niet uit. Weet iemand hier iets meer over?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 08 januari 2013 - 10:44

Convergent validity wordt vaak ook gewoon gedaan met correlaties. AVE en die andere maat die je noemt zeggen me zo niks, maar met een snelle Google search komt je bij een paper uit van Fornell en Larcker uit (1981) waarin de methode om AVE te berekenen staats vermeld: (summation of squared factor loadings)/(summation of squared factor loadings) (summation of error variances). Ik neem aan dat je deze waarden in de output van de factor analyse kan vinden.

Soldier2000

Soldier2000

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2013 - 12:03

Convergent validity wordt vaak ook gewoon gedaan met correlaties. AVE en die andere maat die je noemt zeggen me zo niks, maar met een snelle Google search komt je bij een paper uit van Fornell en Larcker uit (1981) waarin de methode om AVE te berekenen staats vermeld: (summation of squared factor loadings)/(summation of squared factor loadings) (summation of error variances). Ik neem aan dat je deze waarden in de output van de factor analyse kan vinden.

Dat klopt, maar zelfs dan vind ik het nog lastig. Heb jij dit toevallig een keer berekend? Een goed voorbeeld met een dataset zou mij namelijk meer inzicht geven hoe ik deze berekening exact moet uitvoeren. Zodat ik ook 100% zeker weet dat ik mijn berekening goed heb uitgevoerd.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 08 januari 2013 - 12:09

Nee, ik heb dit nooit gedaan. Maar misschien heb je iets aan dit voorbeeld van een factor analyse output met uitleg over wat wat is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures