Springen naar inhoud

Concentratie van Nitraat in water bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Vleugels95

Vleugels95

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2013 - 18:12

Beste,

ik zit in het zesde jaar techniek wetenschappen en ik moet dit jaar een GIP maken, ik doe het over meststoffen.
Nu voor mijn proef dacht ik om de concentratie te bepalen van Fosfaat en Nitraat in water dat uit een beek komt die naast een bemestte akker ligt. Ik weet al hoe ik de concentratie van Fosfaat kan bepalen (d.m.v. neerslagreacties) maar ik weet niet zo goed hoe ik de concentratie van Nitraat kan bepalen (op welke wijze dat ik het moet doen.).
Hebben jullie soms ideeën?

Alvast bedankt,
Simon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 553 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2013 - 22:20

Het meten van nitraatconcentraties is niet zo eenvoudig, toch zeker niet met middelbare schoolmateriaal. Via neerslagtitratie zal NO3- niet lukken, want alle NO3- zouten zijn goed oplosbaar. Het gemakkelijkst wordt NO3- ionchromatografisch bepaalt. Op jullie school zal waarschijnlijk geen ionchromatograaf aanwezig zijn? Een andere methode bestaat uit een spectrofotometrische bepaling. Hebben jullie een spectrofotometer ter beschikking?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures