N met 4 bindingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

N met 4 bindingen

Hallo,

Ik heb een vraag over de lading van N als deze 4 bindingen aangegaan is. Ik dacht zelf dat stikstof 3 bindingen aankon gaan en als er een extra binding bij zou komen, heeft ie elektronen te veel en zou het een negatieve lading krijgen? Ik vraag me nu af waarom dat in bijvoorbeeld de structuurformule van alkylnitraat, bij de N een +lading staat aangegeven? hier heeft het atoom 1 dubbele binding met O, en 2 enkele met O. Dezelfde vraag heb ik eigenlijk ook over O die een negatieve lading krijgt als het een binding te weinig heeft?

volgens mij is de oplossing heel logisch maar ik zie het echt niet?

kan iemand mij helpen?

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: N met 4 bindingen

O is electronegatiever waardoor het de electronen van de N dichter naar zich toe trekt en de N positiever wordt geladen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: N met 4 bindingen

Dat is niet waar het hier om gaat. De + lading op het N-atoom in het nitraat-ion is een formele lading en heeft niets met elektronegativiteit te maken.

Het N-atoom gaat normaal gesproken inderdaad 3 bindingen aan. Maar kijk naar NH3, waar dat het geval is. Het N-atoom heeft daar 3 bindingen (dus 3 bindingselektronenparen) om zich heen én 1 vrij elektronenpaar.

De elektronen van een bindingselektronenpaar zijn gedeeld met een ander atoom. In totaal moeten 2 atomen dus 2 elektronen delen, dus elk atoom heeft 1 elektron "voor zichzelf". De elektronen van een vrij elektronenpaar zijn wel allebei voor het atoom zelf.

Het N-atoom heeft dus 3 elektronen uit 3 bindingselektronenparen, en 2 elektronen van het vrije elektronenpaar. In totaal 5 elektronen dus. Precies evenveel als het aantal valentie-elektronen van het N-atoom. Het N-atoom in NH3 heeft dus een formele lading van 0.

Kijk je naar het NO3- ion, dan is het N-atoom daar 4 bindingen aangegaan, maar er is geen vrij elektronenpaar meer. Hoeveel elektronen heeft het N-atoom nu dus voor zichzelf? En wat wordt de formele lading?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: N met 4 bindingen

Ja klopt je hebt helemaal gelijk.

was even te snel met antwoorden :D

Berichten: 5

Re: N met 4 bindingen

Hallo!

Bij NO2- zou het 2 enkele en 1 dubbele binding gevormd hebben met de O atomen en dus heeft het 4 gedeelde elektronenparen? dan is de formele lading 1+? of begrijp ik het verkeerd?

Berichten: 5

Re: N met 4 bindingen

ah nee! als hij 4 bindingen vormt, heeft hij dus nog maar 4 elektronen van zichzelf (8 gedeelde..) dus 4 ipv 5 is 1 te weinig en dan krijgt hij een plus lading, klopt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: N met 4 bindingen

NO2- ?
Lotteee11 schreef: wo 09 jan 2013, 10:57
ah nee! als hij 4 bindingen vormt,
?

Waar heb je het hier over doel je hier op NO2 ?

Berichten: 5

Re: N met 4 bindingen

ja NO2-

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: N met 4 bindingen

hoe wil je 3 of 4 bindingen krijgen als je 1 N en 2* O hebt.

en wat betekend 2- wat bedoel je daarmee

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: N met 4 bindingen

als je hier bedoeld NO2-dan moet je het zien dat N 5 valentieelectronen heeft.

deze wil graag naar edelgasconfiguratie dus wil 3 electronen delen.

O heeft 6 valentieelectronen en wil 2 electronen van de N delen.

hierdoor zal er 1 O dubbel gebonden worden en 1 O enkelgebonden die dan negatief blijft.

en nu moet je het niet zien als de 1 heeft maar 1 binding en de ander 2

want dit wisselt voortdurend

Berichten: 5

Re: N met 4 bindingen

Ja ik begrijp het, dankjewel! :)

Reageer