Dikte van een buis - kopen of zelf extruderen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Dikte van een buis - kopen of zelf extruderen

Een erg basis vraag waarschijnlijk maar ik geraak er maar niet uit.=

Vraag is of het betrer is een profiel te extruderen of te kopen, ik neem aan dat alle waardevoole diktes beschikbaar zijn, en dat dit slechts een kwestie is van aantallen..

Nu mijn vraag betreft vooral of we deze eenvoudige versterking kunnen doen met een standaard buis.

Ik zou graag een vrijstaande kast maken met een paar blokken (in composiet) De blokken zelf zijn 40x40x40 cm groot. De blokken maken een overbrugging van 3,4 a 5 blokken, dus dat staat voor een maximale overbrugging van 200cm

Mijn vraag is dan welke buizen we dan best moeten gebruiken om veilig en wel op het meubel te kunnen leunen. (zoals mensen op een toog leunen)

De buizen kunnen doorheen het midden van de blokken. We voorzien gaten in het midden van de wanden. De vraag is of de gaten 60,80 of 100 mm of meer moeten zijn.

Ik heb eerst een aantal berekeningen gedaan met stalen leggers zoals HEA 100 -voorlopig lijkt me zo'n profiel sterk overdreven maar het is wel een stevige standaard. die geen krimp zal geven.

Laten we er even vanuit gaan dat de blokken zelf oneindig sterk zijn en een eigen gewicht hebben van 10Kg.

Als we het leunen beschrijven als een enkele extra belasting van 200Kg in het midden van de constructie lijkt me dat goed. Je weet nooit of mensen even erop gaan zitten (het is uiteindelijk slechts één meter hoog meubel) Dit zou dus ongeveer 2500N zijn verdeeld over 200cm. Of is 2.5KN teveel voor deze toepassing ?

We verkiezen een zo klein mogelijke diameter omdat we de onderdelen graag zouden vervoeren en zo zouden we het gat in de blokken kunnen gebruiken voor andere stukken in te steken. Dus liever 60mm diameter dan 100mm.

Gezien we een kleine diamleter verkiezen is RVS304 een logische(re) keuze dan aluminium

Zou het ons lukken om met 1 buis van 60mm diameter ervoor te zorgen dat de doorbuiging wordt beperkt tot enkele millimeters? De doorbuiging zou niet voelbaar moeten zijn.

Alvast heel hard bedankt voor alle tips hier!
Bijlagen
blokken.jpg
blokken.jpg (5.74 KiB) 332 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Dikte van een buis - kopen of zelf extruderen

Worden die blokken ook verlijmd?

Als het demontabel moet zijn, zou je kunnen overwegen alleen de bovenste blokken tot een ligger te verlijmen. Met een goede lijmsoort is dat enorm sterk, vermits het materiaal van de blokken zelf sterk genoeg is.

Berichten: 2

Re: Dikte van een buis - kopen of zelf extruderen

Hallo Michel.

De blokken worden niet verlijmd onderling! Er is wel een extra bevestiging onderling, maar die is minder sterk dan een lijmverbinding.

Ik zoek voorlopig nog een oplossing met de buizen.

Bedankt toch voor je voorstel, goed idee wel!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Dikte van een buis - kopen of zelf extruderen

Twee buizen door die ligger van pakweg 5 cm diameter zijn mits het geen dunwandig materiaal is, sterk genoeg. Je hoeft immers maar 1,2 meter te overbruggen.

Het lijkt mij meer een probleem de gaten zo precies te boren dat de blokken mooi aanliggen. Dat is geen eenvoudig werkje en een milimeter afwijking zie je met die gladde blokken al snel.

Als de blokken een behoorlijke wanddikte hebben (ik heb wel eens van die holle composiet blokken gezien met een wanddikte van nog geen 2 mm) zou ik met een goede constructielijm werken. De goede lijmen gaan tot ongeveer 20 kg per cm2en met twee horiziontale strepen lijm van zeg eens 5 bij 40 cm heb je vele tonnen hechtkracht.

Overigens, als de wanddikte inderdaad slechts 2 mm zou zijn, vrees ik ook dat je met buizen in de knoei komt. De wanden zijn dan immers erg zwak. Dan zou ik lijm en buizen gebruiken.

Reageer