Springen naar inhoud

gemiddelde thermische conductiviteit

• Log in om te kunnen reageren

KyoYeoon

KyoYeoon

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2013 - 09:36

Beste Forumleden,

ik zit met een vraagje betreft thermische geleiding. Ik probeer een thermisch model op te zetten van een permanent magneet synchroon elektromotor (ja een hele mond vol).(elektrische equivalent schakeling als thermisch model)

Het startpunt van mijn model heb ik gekozen als zijnde de kern van de kopere wikkelingen die zich in de stator van de motor bevinden. Nou bestaat een wikkeldraad niet simpelweg uit alleen koper, er zit ook een isolatielak omheen. Van deze lak heb ik bij de fabrikant de thermische geleiding opgevraagd, deze bedraagt 0,22 W/mK. Van het koper bedraagt deze typisch 390 W/mK.

Nou is mijn vraag, om mijn model te versimpelen, wil ik graag een equivalent "blok" introduceren met een 100% vulfactor (lucht verwaarloosd tussen wikkeldraden), maar hiervoor moet ik wel een vervangende thermische geleiding introduceren voor het geheel. Hoe pak ik dit aan? mag ik hier gewoon een gemiddelde van pakken?

(voor de volledigheid: de oppervlakte van een "statorslot" bedraagt 305mm^2, de diameter van het koper 0,63mm en de diameter van koper+isolatie 0,706mm)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures