overdraagbaarheid via bloed van leukemie/myeloom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

overdraagbaarheid via bloed van leukemie/myeloom

Hoi,

Ik heb een vraag over het overdragen van leukemie/myeloma of andere aandoeningen via bloed.

Is het mogelijk dat iemand leukemie of een myeloma krijgt doordat deze in aanraking met bloed van een patient is geweest.

(er dan vanuit gaande dat het leukemie/myeloma bloed via een wond of dergelijke of via bloedtransfusie in het lichaam van de gezonde ontvanger is gekomen).

Ik vraag dit, omdat op internet er eenduidig gezegd wordt dat dit niet mogelijk is.

Wat ik me afvraag is hoe het dan komt dat bij bloedtransfusies deze cellen niet aangevallen worden.

Mijn vraag dus beter geformuleerd:

Is het mogelijk om leukemie of myeloma door te geven via het bloed (wondje of bloedtransfusie) aan een ander persoon, wanneer ze dezelfde bloedgroep hebben.

Mocht dit niet zo zijn, waarom valt het immuunsysteem bij een normale bloedtransfusie de cellen dan niet aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: overdraagbaarheid via bloed van leukemie/myeloom

Ik ben geen immunoloog (er is vast wel iemand die het beter weet dan ik). Maar voor zover ik weet ligt het probleem bij de aandoeningen die je noemt niet in de bloedcellen maar in de productie ervan (het beenmerg).

Het klopt dus wel dat de bloedcellen niet goed functioneren maar de ziekte kan dus niet overgedragen worden via de bloedcellen.

Berichten: 9

Re: overdraagbaarheid via bloed van leukemie/myeloom

Bedankt voor je reactie.

Dus je bedoeld dat de circulerende leukemische of myeloom cellen zich zelf niet meer proliferen (vermenigvuldigen), maar dat de delende cellen zich in het beenmerg bevinden?

Dat zou dan inderdaad verklaren waarom het via bloed zelf niet overdraagbaar is.

Dus voor mijn eigen duidelijkheid: zou het dan wel mogelijk zijn om iemand leukemie/myeloom te geven als je die persoon met een beetje beenmerg van een patient infecteert. Want daar zouden dan wel de leukemische of myeloom vermenigvuldigende cellen zich bevinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: overdraagbaarheid via bloed van leukemie/myeloom

kingtim schreef: wo 09 jan 2013, 13:41
Ik ben geen immunoloog (er is vast wel iemand die het beter weet dan ik). Maar voor zover ik weet ligt het probleem bij de aandoeningen die je noemt niet in de bloedcellen maar in de productie ervan (het beenmerg).

Het klopt dus wel dat de bloedcellen niet goed functioneren maar de ziekte kan dus niet overgedragen worden via de bloedcellen.
Je hebt gelijk, maar er is een uitzondering op deze regel.

De ontwikkeling van een myelopathie kan door het Humaan T-cel Lymfotropic Virus (HTLV-type I) worden aangespoord.

Overdracht komt volgens mij het meest voor door transfusie met besmet materiaal, maar pin me er niet op vast. In Nederland wordt hier op gescreend bij bloedtransfusie, waardoor het hier vrijwel niet voorkomt. Prevalentie in de VS van door HTLV-type I geïnduceerde myelopathie bij transfusie ligt een stuk hoger (>3,7% over de afgelopen 10 jaar; Risk assessment ECDC).

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: overdraagbaarheid via bloed van leukemie/myeloom

666macho schreef: wo 09 jan 2013, 14:01
Bedankt voor je reactie.

Dus je bedoeld dat de circulerende leukemische of myeloom cellen zich zelf niet meer proliferen (vermenigvuldigen), maar dat de delende cellen zich in het beenmerg bevinden?

Dat zou dan inderdaad verklaren waarom het via bloed zelf niet overdraagbaar is.

Dus voor mijn eigen duidelijkheid: zou het dan wel mogelijk zijn om iemand leukemie/myeloom te geven als je die persoon met een beetje beenmerg van een patient infecteert. Want daar zouden dan wel de leukemische of myeloom vermenigvuldigende cellen zich bevinden.
De immuuncellen van de persoon die je infecteert zullen de ingebrachte tumorcellen herkennen als lichaamsvreemd en aanvallen vanwege een afwijkende HLA-typering.

Bij een eeneiige tweeling zou het weleens kunnen werken.

Reageer