Zouden wij het merken als ruimtetijd wordt vervorm zoals in dit filmpje?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Zouden wij het merken als ruimtetijd wordt vervorm zoals in dit filmpje?

http://www.youtube.c...d&v=9DhdImUroaE

Dit filpmje gaat over een ruimteschip die d.m.v. een (science fiction) warp drive door planeten heen vliegt. Ik ben mij ervan bewust dat dit waarschijnlijk nooit mogelijk zou kunnen zijn, maar stel dat het kan. Is het zo dat als ruimte wordt gebogen, de materie in die zich op die plaats in de ruimte bevind ook wordt vervormd waardoor wij op Aarde daar niets van zouden merken? Of zou er iets anders gebeuren? Stel dat er enorme ruimte of ruimtetijds'golven' over de Aarde zouden heenspoelen, zouden we dat kunnen merken?Zouden die ruimteschepen ondetecteerbaar zijn omdat het licht niet in of uit de bubbel zou kunnen? Hoe zou het eruit zien als je zelf in die bubbel zou zitten? Hoeveel honderden of duizenden jaren denk jij dat we nog verwijdert zijn voor het mogelijk zou kunnen zijn om de energie die nodig is te kunnen opslaan en onder controle houden? (Ik heb gelezen dat de energie hiervoor nodig overeenkomt met de massa van Jupiter)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zouden wij het merken als ruimtetijd wordt vervorm zoals in dit filmpje?

Dit filpmje gaat over een ruimteschip die d.m.v. een (science fiction) warp drive door planeten heen vliegt
Ik denk het niet. Het filmpje toont m.i. een Einstein oftewel gravitatie lens.

Een ruimteschip dat met (bijna) een snelheid van het licht voortbeweegt heeft een enorme relativistische massa die de ruimte-tijd buigt. Daardoor wordt het licht afkomstig van de planeten omgebogen en daarom worden de achter het ruimteschip geplaatste planeten sterk vervormd weergegeven. De planeten vervormen dus zelf niet.

Om een ruimteschip (of een vlo) de snelheid van het licht te geven is meer energie nodig dan er in het hele heelal aanwezig is. Met de fusie energie van materie ter zwaarte van Jupiter zal het wel mogelijk zijn de lichtsnelheid zeer dicht te naderen.

Reageer