[scheikunde] reactievergelijkingen kloppend maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

reactievergelijkingen kloppend maken

Ik heb morgen een toets over reactievergelijkingen en ik ben er hartstikke slecht in,ik vroeg me af of jullie me misschien uitleg geven kon over het oplossen van reactievergelijkingen. Bijvoorbeeld :

6CO2 + 6H2O = C6H12O6 + ?(het antwoord is 2O6)

Maar hoe kom ik aan dit antwoord?Kunnen jullie misschien stap voor stap uitleggen hoe ik dat doen moet?

Met vriendelijke groet,

Kishan

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Betreft het hier niet gewoon de verbranding van hexeen?

C6H12 + 6 O2 à 6 H2O + 6 CO2



Bij de verbranding van een koolwaterstof wordt het desbetreffende molecuul – onder invloed van zuurstof – afgebroken in koolstofdioxide en water
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Omdat er geen materie verdwijnt of bij komt moet er links en rechts van de pijl even veel van alles staan. Gewoon C'tjes, O'tjes, etc. tellen links en rechts van de pijl.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Kunt u me daar een voorbeeld van geven of een eventuele stappenplan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Azukaninja schreef: wo 09 jan 2013, 20:03
6CO2 + 6H2O = C6H12O6 + ?
C

links zie je 6 C-tjes, rechts ook. Da's dus in evenwicht, er komen geen C-tjes onder het vraagteken.

H

links zie je 6 x 2 = 12 H-tjes, rechts ook Da's dus in evenwicht, er komen geen H-tjes onder het vraagteken.

O

links zie je 6 x 2 O-tjes (uit CO2) én 6 O-tjes uit H2O, totaal 18. Rechts zien we maar 6 O-tjs. Er moeten dus 12 O-tjes onder dat vraagteken zitten.

Geen andere atomen aanwezig.

rechts moeten dus nog 12 O-tjes genoteerd worden op de plaats van dat vraagteken. O komt altijd voor als diatomair molecuul, O2. Onder het vraagteken staan 6 van die moleculen, 6O2 dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 247

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Het gaat hier in dit geval volgensmij om de fotosynthese reactie.

6 CO2 + 6 H2O = C6H12O6 + ?(het antwoord is 2 O6)(weet je dit heel zeker, dit lijkt me namelijk niet!)

Je weet waarschijnlijk wel dat er bij fotosynthese er suiker en zuurstof ontstaat. Dus er zal dan een gast ontstaan, namelijk O2 (g)

Links en rechts van het is teken moeten het aantal atomen gelijk zijn.

Links:

C 6

O 18

H 12

Rechts:

C 6

H 12

O 6

Je hebt links en rechts dus al evenveel koolstof en waterstofatomen. Zoals je al ziet kom je rechts 12 zuurstofatomen tekort. Je kunt al raden dat er zuurstof (O2) vrijkomt. En je weet dat er 12 atomen zijn. Dit komt dan neer op 6 keer O2.

6 CO2 + 6 H2O = C6H12O6 + 6 O2

Maar Jan was me net voor ;)

Berichten: 7

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Nee ik ben niet zeker van het antwoord dat ik gegeven heb,dit heb ik doorgekregen van mijn klasgenoot die er net ietsjes meer van snapt dan ik.

Hoe komt u aan die O18?

Berichten: 247

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Kijk één post voor de mijne, Jan van de Velde heeft deze stappen nauwkeuriger beschreven.

Berichten: 7

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Hartstikke bedankt ^^!

Reageer