[scheikunde] reactievergelijkingen kloppend maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

reactievergelijkingen kloppend maken

Ik heb morgen een toets over reactievergelijkingen en ik ben er hartstikke slecht in,ik vroeg me af of jullie me misschien uitleg geven kon over het oplossen van reactievergelijkingen. Bijvoorbeeld :

6CO2 + 6H2O = C6H12O6 + ?(het antwoord is 2O6)

Maar hoe kom ik aan dit antwoord?Kunnen jullie misschien stap voor stap uitleggen hoe ik dat doen moet?

Met vriendelijke groet,

Kishan

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Betreft het hier niet gewoon de verbranding van hexeen?

C6H12 + 6 O2 à 6 H2O + 6 CO2



Bij de verbranding van een koolwaterstof wordt het desbetreffende molecuul – onder invloed van zuurstof – afgebroken in koolstofdioxide en water
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Omdat er geen materie verdwijnt of bij komt moet er links en rechts van de pijl even veel van alles staan. Gewoon C'tjes, O'tjes, etc. tellen links en rechts van de pijl.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Kunt u me daar een voorbeeld van geven of een eventuele stappenplan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: reactievergelijkingen kloppend maken

Azukaninja schreef: wo 09 jan 2013, 20:03
6CO2 + 6H2O = C6H12O6 + ?
C

links zie je 6 C-tjes, rechts ook. Da's dus in evenwicht, er komen geen C-tjes onder het vraagteken.

H