Benodigdheden "experiment"

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 69

Benodigdheden "experiment"

Hallo

Voor een vak op school moeten we een soort van experiment op poten zetten. Wij hebben dan gekozen voor een mengeling van 2 van onze proeven.

1ste proef: Door middel van zonnepanelen drijf je een waterpomp aan die water naar een berg pompt in een bassin. Dit gebeurt overdag. De stroom die je over hebt gaat naar de stad ofzo. In de nacht laat je het bassin leeglopen op een waterrad die aangesloten zit op een stroomgenerator, die dan stroom levert aan de stad. Bij onze proef willen we een mechanisch schaartje ofzo aansluiten voor de 2de proef in gang te zetten.

2de proef: een weerballon met camera in de lucht sturen om prachtige beelden te maken. Met het schaartje knippen we dan het touw door :)

Nu is mijn vraag: Weet iemand waar je zo'n kleine zonnepanelen, waterpompje en generator met rad kan vinden? Ik vind alles in't groot maar het is nodig voor een kleine opstelling te doen. Ik hoop dat iemand mij ter hulp kan komen!

Greetz!
Bijlagen
Wtv projectje.png
Wtv projectje.png (239.64 KiB) 569 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Benodigdheden "experiment"

Misschien heb je wat aan deze waterpomp klik. Dat ding werkt op 12V en een stroom van 0,6-1,2A. Een zonnepaneel vind je hier.

Voor een generatortje kan je ook bij Conrad wel een geschikt dc model vinden, maar dan zal je zelf nog wel iets van een waterrad en een overbrenging moeten maken.

Een ander probleem lijkt mij dat het geheel toch behoorlijk prijzig wordt. Vooral een zonnepaneel met voldoende vermogen (25 Watt maximaal of daaromtrent) is duur.

Een nog kleinere kant-en-klare pomp heb ik niet kunnen vinden. Moet het met een kleine en goedkope zonnecel, dan zou je wat moeten gaan knutselen met micromotortjes, die zijn wel bij Conrad te vinden. Maar daar zelf een pompje op maken en een waterradje met een overbrenging om voldoende toeren op de generator te halen is best moeilijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Benodigdheden "experiment"

Als je gebruik wil maken van een waterrad moet je inderdaad zorgen voor een goede overbrenging.

Ik heb dat vroeger voor mijn profiel werkstuk geprobeerd met een dynamo en versnellingen van fiets om het te construeren een lampje te laten branden.

had heel veel tijd ingestoken om het rad en overbrenging goed inelkaar te knutselen.

kwam op het laatst op neer dat ik met een brandslang mijn vloeistofstroom moest maken om (niet meer het lampje) maar een mV meter een spanning te meten.

Ik denk dat je beter de geleverde energie in batterijen kunt opslaan en dit over nacht te gebruiken.

Reageer