gaswet in de diepvries

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

gaswet in de diepvries

Hey,

als ik de gaswet opschrijf pV = nRT dan moet ik daaruit afleiden dat als in een gesloten ruimte de temperatuur daalt de druk mee daalt. Klopt het dan als ik zeg dat de druk in mijn diepvries een stuk lager ligt dan de atmosferische druk.

Dat zou verklaren waarom ik altijd mijn diepvries moeilijker open krijg dan mijn koelkast.

alvast bedankt,

Ray
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: gaswet in de diepvries

Ja en nee.

Als je diepvries werkelijk luchtdicht zou afsluiten:

Als hij open is stijgt de temperatuur van de lucht in de diepvries naar (gokje) 273 K. Je sluit hem, en hij daalt snel naar 253 K. Oftewel een daling van ruwweg afgerond 10 %. Dat betekent ook een drukdaling van ruwweg afgerond 10%.

100 mbar (10 000 Pa) verschil over, zeg 0,5 m² als deuroppervlak.

reken maar uit wat voor kracht er dan op de deur staat. Dat krijg je niet moeilijk open, dat krijg je zonder breekijzer NIET meer open.

Daarom is elke vriezer (én koelkast) ook met opzet een beetje luchtlek. Maar dat drukvereffenen door kleine lekjes heeft even tijd nodig. Kort na sluiten gaat de deur nog héél moeilijk open, als je een minuutje wacht gaat het alweer heel wat makkelijker. Dat zou eigenlijk niet moeilijker meer moeten gaan dan een koelkast volgens mij. Bij mijn koelkast en vriezer (allebei tafelmodel van hetzelfde merk) is er in ieder geval geen verschil, zojuist nog eens getest.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: gaswet in de diepvries

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: gaswet in de diepvries

Als je een vriezervakje in je koelkast hebt, kan het ook goed mogelijk zijn dat dat vriezervakje moeilijk opengaat doordat er ijs zit tussen de deur en de vriezer zelf.

Berichten: 12.262

Re: gaswet in de diepvries

De verklaring van Jan is correct - je zou zonder luchtlek de deur onmogelijk open krijgen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een autoportier als je te water raakt en 1 meter onder het wateroppervlak terecht komt.

Labvriezers die nog kouder gaan (-80) hebben dit probleem in ernstiger mate, en daarvan vriest de deurseal ook nog dicht zodat de druk niet meer vereffend kan worden. Deze apparaten hebben een klein buisje, meestal aan de bovenkant, waar lucht doorheen kan om de druk te vereffenen. Ook dat buisje vriest wel eens dicht, en dan moet je met een schroevendraaier oid het ijs eruit tikken voordat je de deur open kan maken.

Ik heb wel eens uitgerekend hoeveel kracht het zou kosten om die deur los te krijgen met brute kracht. Het preciese antwoord is me ontgaan, maar het was zodanig veel dat je het nog niet voor elkaar zou krijgen met een auto en sleepkabel :)
Victory through technology

Reageer