olieverf, eigeel tempera en caseine tempera

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

olieverf, eigeel tempera en caseine tempera

Hoi, voor mijn profielwerkstuk ga ik uitzoeken hoe het scheikundig werkt als je verf maakt, welke reacties er op treden.

Zou iemand me kunnen uitleggen wat er precies gebeurt als je:
  • eigeel vermengt met water en vervolgens mengt een pigment
  • caseine vermegt met water en vervolgens mengt een pigment
  • lijnolie vermegt met water en vervolgens mengt met een pigment
al vast bedankt voor uw hulp :)

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: olieverf, eigeel tempera en caseine tempera

evizab schreef: vr 11 jan 2013, 09:34
Hoi, voor mijn profielwerkstuk ga ik uitzoeken hoe het scheikundig werkt als je verf maakt,

Zou iemand me kunnen uitleggen wat er precies gebeurt als je:
Zo werkt dat niet eh, we zijn geen huiswerkmachine.

Hoe ver ben je zelf al gekomen? Welke informatie heb je gevonden en wat snap je er precies niet aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: olieverf, eigeel tempera en caseine tempera

oh sorry zo bedoelde ik het niet, ik heb inderdaad al veel zelf gevonden maar wil alleen kijken of ik het wel goed begrepen heb en of het volledig genoeg is..

Als de verf aan de lucht wordt blootgesteld dan ondergaat het polymerisatie, dit houdt in dat korte koolstofketens aan elkaar worden gekoppeld tot een lange keten. Als dit is gebeurt, is er een droge halfvaste stof ontstaan. Dit proces kan erg langzaam verlopen, dat ligt aan het type olie.

Het voordeel van een langzaam drogende olie is dat de kunstenaar lang de tijd heeft om te schilderen. Hij kan altijd nog aanpassingen maken. Verschillende olieverven mengen ook goed, zodat je makkelijker details kunt maken en schaduwen kunt aanbrengen.


ik vroeg me af of dit volledig genoeg is of niet.
  • ik begrijp dat er een emulsie ontstaat als je eigeel als bindmiddel gebruikt voor pigment en water, maar snap niet helemaal welke moleculen/deeltjes uit eigeel, water en pigment daarvoor zorgen.
  • ik snap niet hoe caseine werkt, ook al heb ik het opgezocht maar niet kunnen vinden.
  • en dit heb ik gevonden over lijnolie:

Reageer