Kleuren van cellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Kleuren van cellen

Ik heb een vraag over kleuren van cellen. Ik wil graag celkernen van planten kleuren met eosine, maar hoeveel procent moet die eosine dan zijn?

Opmerking moderator

Bericht afgesplitst en eigen topic aangemaakt

Berichten: 620

Re: Kleuren van cellen

ik denk dat ik eosine (op waterbasis, geen alcohol (wegens het gebruik voor kleuren van met bacteriën besmet water, wilde niet dat deze zouden sterven :P )) met 2% heb gebruikt...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Kleuren van cellen

Het beste is eigenlijk een combinatie van hematoxyline en eosine. Het hematoxyline kleurt veel beter de basische componenten (nucleïnezuren die in de kern zitten) dan het eosine.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 620

Re: Kleuren van cellen

waar koop je dat?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Kleuren van cellen

Tijdens verscheidene practica heb ik ook eosine gebruikt. Dit werd aangeraden door een docent.

Er zijn ook microscopen die beschikken over een bepaald object aan de onderkant, waarmee je de kleur ook kunt instellen. Dit object bevindt zich onder de microscoop tafel.

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Kleuren van cellen

Kravitz schreef: za 26 jan 2013, 23:10
Het beste is eigenlijk een combinatie van hematoxyline en eosine. Het hematoxyline kleurt veel beter de basische componenten (nucleïnezuren die in de kern zitten) dan het eosine.


Waar is dit middel verkrijgbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Kleuren van cellen

Ik neem aan dat jullie eosine b (blauwachtig) zoeken. Die is te vinden onder CI 45400. Hematoxyline onder CI 75290.

Boomlab, Instrulaboen Fiershebben een online catalogus, leveren alleen niet aan particulieren volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Kleuren van cellen

Hematoxyline-eosine is zo'n de standaard voor zoölogie-histologie. Voor het kleuren van plantaardig materiaal is het protocol eigenlijk minder geschikt. Er zijn tal van kleuringen voor plantaardig materiaal, maar welke kleuring te kiezen is afhankelijk van wat men wil aantonen en welk materiaal voorligt (gefixeerd of niet? handcoupes, microtoomcoupes (niet-ingebed? paraffine? Gelatine? PEG?), gemacereerd materiaal?)...
Wie zich wil bezighouden met dit soort werk kan beter eerst een boek raadplegen. Een goede inleiding in de botanische microscopische techniek is bijvoorbeeld "Plantenanatomie in praktijk" van W. van Cotthem, E. Fryns-Claessens, ISBN: 9030608617. Opgelet: het beschreven protocol voor Heidenhain's ijzerhematoxyline bevat een storende fout.
 
Wat beschikbaarheid van chemicaliën betreft: ik heb hier nog een paar paletten staan, met een uitgebreid assortiment kleurstoffen, alcoholen, fixatieven, paraffines,.. Daar bleek niemand belangstelling voor te hebben, wellicht ook omdat het voor een deel om grote verpakkingen ging (tja: 2,5l azijnzuur, 25l xyleen enzo).
Ook voor kleine, zo goedkoop mogelijke kleur-/afwerkingsetjes (hematoxyline-eosine, AZAN, Heidenhain's ijzerhematoxyline, safranine-astrablauw, kernechtrood, graduele ethanolreeks-isopropanol-intermedium-canadabalsem...) bleek er geen belangstelling te zijn.
 

Reageer