[natuurkunde] oefening met Thévenin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

oefening met Th

Hallo

Ik het wat problemen met oefeningen oplossen via thévenin. Op internet heb ik enkel uitleg gevonden voor een netwerk met 1 bron. Ik heb de makkelijkste oefening uit mijn cursus genomen, hopelijk kan iemand mij hier mee helpen. Ik moet de stroom bepalen die door de rechtse weerstand van 100 Ohm gaat.
SCN_0003.pdf
(703.34 KiB) 776 keer gedownload
Voor mijn thévenin weerstand kwam ik 100 Ohm uit. Dan heb ik de rest via superpositie gedaan, maar het is verkeerd. Het antwoord moet 5 mA zijn.

Bedankt!

Berichten: 7.068

Re: oefening met Th

Stel dat je de rechter 100 Ohm weerstand weglaat. Bepaal dan de (open klem)spanning op die plek. Dit is de Thevenin-spanning. Je kan nu de heleschakeling vervangen door een spanningsbron en een weerstand. Sluit hierop de weggehaalde 100 Ohm weerstand aan en je kan simpel de stroom bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: oefening met Th

Het voorbeeld dat hier gegeven wordt, lijkt nogal sterk op jouw situatie. Hou rekening met de spanningsdeler gevormd door de 300 ohm en de 100 ohm weerstand om je Thevenin spanning uit te rekenen.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 28

Re: oefening met Th

En als je die 100 Ohm weerstand weglaat, moet je dan nog rekening houden met die bron van 3 volt? Aangezien hij maar aangesloten is langs 1 kant.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: oefening met Th

Wel voor de thevenin spanning ja. Je theveninspanning zou moeten uitkomen op 1V. (eigenlijk -1V maar dat beinvloedt gewoon de stroomrichting. Voor de berekeningen heeft dat niet zoveel belang).
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 28

Re: oefening met Th

Ik denk dat ik het nu snap,

U = 8*100/400 - 3 = -1V

Klopt dit?

De makkelijke oefeningen lukken, maar hoe zou jij beginnen aan deze?

http://img441.imageshack.us/img441/2051/theveninf.jpg

De stroom wordt gezocht door weerstand X, deze weerstand is 0,2 Ohm.

Bedankt voor je uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: oefening met Th

Dat klopt. Ik bekijk je andere oefening s. Moet eerlijk zeggen dat Thevenin niet mijn sterkste kant is/was ;) Voor weerstandsnetwerken gebruik ik liever de wetten van Kirchoff. Heb je voor deze oefening ook een oplossing zodat je (we) kan (kunnen) checken of onze benadering juist was ?

Ik kom hier nog op terug. s even rekenen
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 28

Re: oefening met Th

Normaal zou je 10,99 A moeten uitkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: oefening met Th

hm, ik kom op 11A. Close enough zou ik zeggen.

Rth berekenen is simpel genoeg: knip de weerstand X uit het netwerk, sluit de spanningsbronnen kort en 'kijk in de terminals A en B'. Welke weerstand zie je dan ?

Je ziet dan links de serieschakeling van R1 en R2 en rechts R3. R3 staat, vanuit A en B gezien, parallel over (R1+R2)

Dus zo kan je Rth berekenen: oplossing is 0,1927 ohm.

Nu, Vth: Die zit dus tussen A en B, waarbij we de rest van de schakeling in zijn geheel bekijken. Daarvoor heb ik even een tekening gemaakt die het schema even anders voorstelt, wat het makkelijker maakt om te rekenen. Zie bijlage:

Het enige probleem dat jij nu mss nog zal hebben is te begrijpen waarom je 4,8V - 0,2*2,4 doet ipv 4,8V+0,2*2,4.

Dat heeft te maken met de gekozen stroomrichting. Ik koos de stroom zodat die door R3 loopt in de richting van het knooppunt R1/R3 naar de minpool van E3. Dat noem ik 'bergaf', ttz. knooppunt R1/R3 staat op een hoger potentiaal dan de minpool van E3. 'bergaf', dus met een -teken. Dan komt E3 zelf, waarbij je van de minpool naar de pluspool gaat. Dat is 'bergop' qua spanning, dus met een plusteken. Vandaar (+)4,8V - 0,2*2,4

Hoop dat dit de zaak wat duidelijker maakt, maar ik geef toe dat ik de zaak nog s nagekeken heb met Kirchoff.

grtz

Danny
Bijlagen
thevenin.pdf
(179.08 KiB) 253 keer gedownload
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: oefening met Th

PS: kijk ook s op Wat hij zegt in de eerste anderhalve minuut, is dat Kirchoff nodig is bij het oplossen van Thevenin problemen. Dat is eigenlijk ook een beetje mijn ervaring, zeker als het netwerk wat complexer is zoals datgene dat hij hier op bord heeft staan. Heb jij Kirchoff gezien ? indien niet, kan ik me voorstellen dat jouw oefeningen tamelijk eenvoudig zullen (moeten) blijven.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 28

Re: oefening met Th

oke, bedankt voor al je moeite

Reageer